Stuva om bland fonderna?

Min portfölj består just nu av:
LF global idxnära 70%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
Swedbank robur access global 10%
AMF räntefond mix 10%

Mina egna funderingar:

1. Räntefonden är det senaste tillskottet som en “sova bättre”-fond. Är lite osäker på om man ska ha räntefond när min sparhorisont är lång. Längre än 30 år.

2. Tänker också att jag ska byta ut Spiltan mot en annan sverigefond ex. PLUS Allabolag Sverige eller AMF Aktiefond Småbolag. Risken lägre i PLUS som gör att jag kanske kan ta bort räntefonden. Eller ha kvar räntefonden och köra på AMF. Vad tycker ni?

3. Byta LF global mot SPP global för att vikta ner lite exponering mot USA. Men hur blir balansen då mellan SPP och Swedbank Asien? Kanske blir för mycket Asien?

Uppställning 1:
LF Global 60%
AMF Aktiefond Småbolag 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%
AMF Räntefond Mix 10%

Uppställning 2:
SPP Global 70%
PLUS Allabolag Sverige 15%
Swedbank Robur Access Asien 15%.

Eller har ni andra förslag på hur jag ska pussla ihop det?

Har hälften hälften LF och SPP. Likaså mellan Spiltan Investmentbolag och SEB Sverige index.

Har även lite Robur Access Asien, men funderar på att dra ner lite och lägga i globalfonderna istället.

Blir lite överlapp att ha på SPP global och Asienfonden, vad tycker du om detta_

Förslag på Uppställning 3:

LF Global 50%
LF Europa 10%
Emerging markets 20%
Plus Allabolag Sverige 20%

Räntefonden kan du ha kvar om du vill, men annars är en god idé att köra på sparkonto istället i dagens ränteläge. Det matematiskt rätta på en sparhorisont på 30 år är dock 100% aktier förutsatt att du inte freakar ut vid nedgång.

Tack för svar!

Skippar räntefonden. Ska ta mig en funderare gällande fördelningen. Är det LF tillväxtmarknad idxnära som gäller för emerging markets?

Beror på var du investerar.

Avanza har den lite billigare fonden Avanza Emerging Markets.
Hos Nordnet är LF tillväxtmarknad indexnära det bästa alternativet.
Har du redan köpt in dig i Swedbank Robur Access Asien kan du ligga kvar i den.
Tillväxtmarknadfonderna har mer än 80% i Asien.