Hjälp snälla, ge mig Feedback på min portfölj och fonder

Hej skulle vara oerhört tacksam för att få feedback på mina fonder och vad/hur de behöver justeras för att få en lämplig portfölj för Sparandet som är på ca 10 år. Jag vill ha en liten krockkudde då jag är rädd för att förlora pengar. Nu månadssparar jag i fonderna enligt nedan. Hur bör jag göra istället? Tack på förhand!

Avanza Global 40%

Spiltan Investmentbolag 10%

Swedbank access Asien 10%

Länsförsäkringar tillväxtmarknad 10%

Spiltan räntefond 10%

IKC avkastningsfond 10%

AMF räntefond lång 10%

Ser trevligt ut spontant. Jag skulle ta bort LF Tillväxt och ersätta med Avanza Emerging Markets som är lite billigare och följer samma index.

Annars är det bara att åka på!

Glöm inte ombalanseringen en gång per år.

Angående din rädsla att förlora pengar; det kommer gå upp och ner under dina kommande tio år, det är bara att ställa in sig på det.

Toppen då skall jag byta till avanzas tillväxtfond!
Tack för svar

Bästa hälsningar

Anna

Jag hade nog valt:

• Avanza Global 50%
  • AMF Räntefond Lång 30%
  • Spiltan Högräntefond 20%
Fler fonder blir för rörigt.

Ok, förstår, skall plocka bort lite. Tack!

Finns det något som säger att jag kan ha kvar en Avanzas tillväxtfond och en Asien fond eller blir man “tjock” på dessa regioner?

Tack igen!

Ja, det blir ett stort överlapp eftersom tillväxtmarknadsfonderna i regel redan har största delen i Asien.

Hmm, Vilken av fonderna Swedbank access Asien eller Länsförsäkringar tillväxtbolag är bäst att ha kvar?

Avanza Emerging markets 20%.
Lycka till.
Mvh. Jack

Eftersom din sparande är på ca 10 år jag skulle vilja ta bort alla räntefonder och ha kontanter på ett sparkonto ,2 global fonder SPP Global och Avanza Global Handelsbankens Global Småbolag och Avanza Emerging markets .fördelningen ska vara 50 % i dom 2 globala fonder som följer 2 olika index och 50 % i resten av fonderna som har en högre risk, men på 10 år kan ge en bra avkastning ,tycker jag.