Hej, Jag har följande fonder. Sparhorisont 10-15 år.
Jag funderar på att sälja mina räntefonder då jag har så lång sparhorisont. Och enbart köra Avanza Global, Emerging markets, och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.70-20-10%.
Som jag har förstått det anser @janbolmeson att man bör ha 10 % räntor/bankkonto i Högriskportföljen (”Globala barnportföljen”).
Dels för att få en krockkudde vid dåliga tider (då bankkonto inte dippar vid börsras och räntor inte dippar lika mycket som aktier).
Mitt mål är dockt att optimera portföljen på lång sikt. Då kanske inte några räntefonder öht är lönt?
Såhär ser det ut just nu Avanza Global 60%
Avanza Emerging Markets* 15%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag* 10%
AMF Aktiefond Småbolag* 5%
Spiltan Räntefond Sverige 5%
AMF Räntefond Lång* 5%
Det skulle vara intressant att höra era tankar och åsikter
Nu äger jag inga räntefonder själv och vill ej göra.
Men annars har jag en egen åsikt om att det ej är värt att hålla på med räntefonder om man ej kommit upp i en betydlig summa i aktier.
Nu vet jag ej hur mycket du har investerat men säg att en 25 åring ska investera långsiktigt men har 50k att investera då är ett börsras ofta ej hela världen då man snabbt kommer upp i den investerade summan på några månader igen via lönen.
Men för någon som kanske sitter på några miljoner investerat så kan ett börsras ta många år för personen att återhämta sig från om den legat all in i aktier då kan räntefonder vara något kanske.
Kommer inte agera mycket till skydd vid nedgång då det är mycket företagsobligationer och kort löptid. Hade hellre valt 10% Captor Iris om syftet är ”krockkudde”.
Jag tycker ditt första förslag utan räntor är bra nog för så lång sparhorisont. Personligen skulle jag kanske dock byta Spiltan investmentbolag mot Plus allabolag Sverige index som är en bredare fond.
Om du vill ha ungefär marknadsvikt på utvecklingsmarknader så håll det till +/- 10%.
Jag hade själv en ide om att köra upp till 25% på EM men ändrade mig på resonemanget att man då avviker från marknadsvikt och att vi inte kan veta ifall överviktningen ger meravkastning.
Obs: vill du övervikta EM kan du givetvis göra det men jag skulle inte välja detta. Så hellre home/Norden bias upp till kanske 20% (hela norden) eller 10% (sverige).
Ser helt okej ut! Det är som sagt om du vill övervikta tillväxtmarknader vilket du gör med den portföljen. Även övervikt Sverige men det ka ske är mer logiskt än att övervikta tillväxtmarknader.
Med såpass lång sparhorisont hade jag sneglat på en del mot småbolag. Småbolag har överpresterat börsen över tid men till högre risk/volatilitet. Amf aktiefond småbolag har låg avgift.