Tips om fondportfölj?

Hej,
Ny på forumet men läst en del inlägg och ser att det finns många kunniga här :). Jag har en sparhorisont på 5-10 år.

Har senaste månaderna tagit tag i mina fonder och pension. Mina privata fonder låg i en dyr aktiv fond hos SEB som jag till slut sålde av och istället köpte:
65% Avanza Global
35% Avanza Zero

Har läst på lite till och funderar på att lägga till Spiltan Aktiefond Investmentbolag och kanske även AMF Aktiefond Global. Har analyserat senaste årens avkastning på dessa fonder, men även Avanza Zero, Avanza Global och andra globala indexfonder (LF, SEB). Det jag kommit fram till är att de flesta globala indexfonderna har liknande avkastning (plus/minus några procent vissa år), då tänker jag att jag behåller Avanza Global. Jämförde även dyra fonder mot billiga indexfonder, spiltan osv och tycker att billiga indexfonder presterat bättre än många dyra fonder.

Som jag förstått följer Avanza Global index MSCI ACWI medan AMF Aktiefond Global följer MSCI ACWI ESG NR, med andra ord är det ESG som skiljer.
Blir det onödigt att även ta med AMF?

Förstår att Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag överlappar till viss del. Men tänker att historisk avkastning på Spiltan Aktiefond Investmentbolag varit bättre än Zero, men även globala indexfonder så vore kanske värt att ta med den. Samtidigt ha kvar Zero som ger exponering till andra svenskabolag än bara investmentbolag.

Lite osäker hur jag ska fördela
Tänkte 60%, 65% eller 70% på Avanza Global och av det som är kvar fördela hälften var på Avanza Zero och Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Vad tror ni är bäst? Kom gärna med andra förslag (men helst då motivering :))

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Med den horisonten skulle jag personligen inte våga lägga allt i aktier. Det är för stor skillnad på 5 år och 10 år. Så jag skulle kanske placera runt 75% i aktier och 25% i räntefonder eller sparkonto. Om jag hade varit mer säker på att det verkligen är 10 år som gäller eller mer, då hade jag såklart siktat mer på 100% aktier. En tumregel som jag gillar är 10% på aktier per år i sparhorisont. Förutom sista 2-3 åren då jag personligen kör bara sparkonto. Så för varje år som sparhorisonten minskar, så minskar man även risken i portföljen.

Detta är mycket bättre upplägg än dyra aktiva fonder tycker jag :slight_smile: Däremot hade jag absolut övervägt att byta Avanza Zero mot Plus allabolag Sverige index istället. Den är mycket bredare än Zero. Ca 300st innehav i Plus-fonden istället för runt 30 innehav i Zero. Jag tycker det är värt den extra avgiften.
Vad gäller fördelningen mellan globalt och Sverige så är det en smaksak. Sverige är ca 1% av världens marknadsekonomi. Jag personligen håller en liten övervikt Sverige runt 10%. Det tycker jag är lagom.

Historisk avkastning är inget jag grundar mina beslut på. Det är ingen garanti att de fortsätter gå bra pga att de gjort det förut. Sannolikheten är till och med ganska låg för att de ska överprestera ett brett, globalt index. Finns ett intressant avsnitt om detta faktiskt på forumet #123 Misstaget med att välja fond baserat på Morningstar-stjärnor

Den följer inte detta indexet. ACWI betyder att fonden inkluderar tillväxtmarknader. Det gör inte Avanza Global. Den följer istället MSCI World Index som endast är de utvecklade länderna. Vill du ha med tillväxtmarknader så kan du addera runt 5-15% i Avanza Emergin Market. Eller byta till Storebrand Global All Countries som redan innehåller tillväxtmarknader marknadsviktat.

Som sagt, en lite “osäker” sparhorisont på 5-10år gör att jag själv inte hade vågat lägga 100% i aktier. Men det avgör du själv.

Tack för bra svar, sparhorisonten är mer mot 10 år :). Du har helt rätt man kan inte bara förlita sig på historisk avkastning. Jag kommer inte möblera i portföljen så mycket, utan tänker långsiktigt månadsspara i den med samma fördelning. Just nu känner jag inget intresse att satsa på tillväxtmarknader. Jag börjar nog med 65-70% Avanza Global, resten fördelat på Spiltan och Zero, får utvärdera så småningom. (Sparkonto finns som inte är inräknat i portföljen)

Vad är dina tankar om Spiltan Aktiefond Investmentbolag om vi bortser historiskavskastning?

1 gillning