Hur utspritt är bra att ha?

Har gjort en egen portfolio på ett Investeringssparkonto med Avanza.
Vad tkr ni?
Några tips om jag ska behålla/ta bort någon?

Mitt mål är att lägga in 50 000.
Sedan spara varje månad på dessa fonder. Tror på att dela upp väldigt utspritt, väldigt säkert, och i lång tid många mång år.
Undrar om det är onödigt att ha så många olika, eller om man ska välja 5-6st istället o satsa på än 10 olika.

Dom fonderna jag har valt är listade nedanför:

Tack för all hjälp och svar jag kan få.
Med vänlig hälsning, Johan

Hej,

Jag tycker att fonderna du radar upp ser ok ut, men Spiltan globalfond investmentbolag har för kort historik för att kännas säker. Den kan du pilla bort tycker jag.

Sen vore det ju intressant hur allokeringen per fond ser ut i portföljen?

Hur länge ska du spara? Har du övervägt att ha räntefonder i portföljen?

Hejsan tack för svar :slight_smile:
Vad menas med Ok? Hur kan jag göra den bättre tycker du? Allokeringer per fond har jag jämnat ut delningen. Jag lägger in samma mängd i varje fond varje månad.

Jag tänker spara 30-40-50 år. Orörd.
Vad innebär räntefonder, och vilken är den bästa sådan isåfall?

Tacksam för svar. /Johan

DNB Global Index och Länsförsäkringar Global Indexnära utgår från samma index och är i stort sett identiska. LF har dock plockat bort några miljöbovar och har en lägre förvaltningsavgift.Är du ointresserad av miljön, skippa bägge fonderna och välj Robur Access Global som också utgår från samma index, men är billigare än DNB.

Avanza Zero innehåller de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Enskilda aktier påverkar därför väldigt mycket. När Fingerprints, HM och Ericson har problem går också fonden mindre bra. Å andra sidan går enskilda bolag väldigt bra, så får detta också större genomslag. Jag föredrar LF Sverige Indexnära.

Hejsan :slight_smile: tack för utförligt svar.
Så jag ska ha 1 Global istället för flera? Tänkte på att sprida ut riskerna. Innebär det att det bara behövs 1 från Sverige, 1 USA 1 Global, eller innebär det att man ska sprida ut bland många olika av samma världsdelar?

Jag börjar undra om man bara ska ha tex
Access USA, Access Asien, Access Sverige, Access Global, Access Europa, På min Swedbank konto. Och bara satsa på dom 5.

Eller är det bättre med den utspridningen jag gjorde? Speciellt med Spiltan osv?