Det är ett fint urval av fonder du gjort.
Om du är stentrygg med att du vill köra med de fonderna skall du strunta i följande.
Enda ändringen jag skulle göra från den portföljen är att byta ut Allabolag mot Småbolag eller dela de 50/50. Detta för att få en tilt mot småbolag som historiskt gått bättre över tid. Du kan också ersätta globalfonden och Tillväxtmarknadsfonden med de två du valt ut.
Japp, blir helt marknadsvikat med ca 1% Sverige. Dock finns det en poäng med att lägga till en del Sverige 0-20% för att inte riskera att bli mindre rik än grannarna om Svenska börsen skulle gå väldigt mycket bättre än globalt. Finns en egen tråd om det, sök på Home bias
Med Avanza Emerging markets så tillför inte Robur Access Asien något att tala om. Skulle skippat den och lagt 10% (400 SEK) i Avanza Emerging markets istället.
Det finns inget skäl att göra detta så komplicerat. Du behöver bara två eller tre fonder.
Men först, glöm dom Avanza fonderna, dom är inga fonder alls utan placerar i Amundi fonder eller ETF:er. Jag hatar såna strukturer med tre eller mera partier. (Nordnet fonderna är ju största s#%ten, dom är syntetiska och replikerade via komplicerade swapavtal med JP Morgan)
Sen, dina tillväxtmarknadsfonder överlappar, du kommer att placera väldigt mycket i samma marknader.
Jag skulle placera dina två tusen spänn på följande sätt:
1200kr SPP Global (innehåller bägge dev/emer mkts)
Du har rätt, Öhman förvaltar Nordnets nordiska fonder. Dom är fysiska fonder enligt mitt vetande. Nordnets ”internationella” fonder är syntetiska via JPM.
Nordnet har i praktiken outsourcat fonderna till Öhman och dom är riktiga enskilda fonder.