Är min portfölj något att ens ha?

Hej!

Dessa fonder sparar jag i.
Är det en rimlig portfölj?
Hur skulle ni fördela det procentuellt?

Avanza Global

Spiltan Aktiefond investmentbolag

PLUS Allabolag Sverige Index

PLUS Småbolag Sverige index

Avanza Emerging Markets

Swedbank Robur Access Asien A

Tack snälla!

Förslag som skulle kunna funka:

Lite överviktad mot Sverige och småbolag, men antar du gillar det.

1 gillning

Hejsan!

Det är ett fint urval av fonder du gjort.
Om du är stentrygg med att du vill köra med de fonderna skall du strunta i följande.

Enda ändringen jag skulle göra från den portföljen är att byta ut Allabolag mot Småbolag eller dela de 50/50. Detta för att få en tilt mot småbolag som historiskt gått bättre över tid. Du kan också ersätta globalfonden och Tillväxtmarknadsfonden med de två du valt ut.

Om man skulle strippa ner den? Hur skulle det kunna vara?

85% Avanza global 15% Avanza EM täcker alla världens marknader, saknas dock lite globala småbolag, men inte värt avgiften enligt många.

Tack för svar! Men blir det tillräckligt täckt med Sverigefonder då?

Japp, blir helt marknadsvikat med ca 1% Sverige. Dock finns det en poäng med att lägga till en del Sverige 0-20% för att inte riskera att bli mindre rik än grannarna om Svenska börsen skulle gå väldigt mycket bättre än globalt. Finns en egen tråd om det, sök på Home bias

Och om man endast skulle ha en svensk fond - vilken blir det då? Den Spiltan jag har?

Plus alla bolag Sverige helt klart, enda man behöver.

2 gillningar

Jag tänker spara 2000 i månaden i just den här portföljen, långsiktigt, fördelat enligt följande:

Avanza global: 1000 sek
Swedbank Asien: 200 sek
Avanza Emerging: 200 sek
Plus Allabolag: 200 sek
Plus småbolag: 200 sek
Spiltan Invest: 200 sek

Bu eller bä?
Ta bort eller lägga till något?

Med Avanza Emerging markets så tillför inte Robur Access Asien något att tala om. Skulle skippat den och lagt 10% (400 SEK) i Avanza Emerging markets istället.

Moi,

Det finns inget skäl att göra detta så komplicerat. Du behöver bara två eller tre fonder.

Men först, glöm dom Avanza fonderna, dom är inga fonder alls utan placerar i Amundi fonder eller ETF:er. Jag hatar såna strukturer med tre eller mera partier. (Nordnet fonderna är ju största s#%ten, dom är syntetiska och replikerade via komplicerade swapavtal med JP Morgan)

Sen, dina tillväxtmarknadsfonder överlappar, du kommer att placera väldigt mycket i samma marknader.

Jag skulle placera dina två tusen spänn på följande sätt:

• 1200kr SPP Global (innehåller bägge dev/emer mkts)
  • 200-400kr Plus Allabolag Sverige
  • 400-600kr Småbolag / andra faktorinvesteringar

Ha det gott och lycka till!

2 gillningar

Bara nyfiken, det gäller inte deras Sverigefond va? För den kan jag inte hitta nåt om JP Morgan.

Hej Johann,

Du har rätt, Öhman förvaltar Nordnets nordiska fonder. Dom är fysiska fonder enligt mitt vetande. Nordnets ”internationella” fonder är syntetiska via JPM.

Nordnet har i praktiken outsourcat fonderna till Öhman och dom är riktiga enskilda fonder.

1 gillning