Börja med fonder

Hej! Jag är 21 år och studerar på universitet. Jag har aldrig investerat mina pengar någonstans och vill nu börja med det men känner mig väldigt förvirrad. Jag hör bara massor av olika fonder och vet inte hur jag ska tänka alls. Är inte insatt och har inte superstort intresse men vill börja med fonder i Avanza och inte använda en fondrobot. Jag undrar lite hur man ska fördela fonder. Jag har läst mig till detta:

• 70 – 100% i en bred, billig och global aktieindexfond

• 0 – 20% i en bred, billig och svensk aktieindexfond

• 0 – 10% i ett eget val (t.ex. tillväxtmarknadsfond, småbolagsfond, investmentbolag eller något annat enligt Lekhinksprincipen)

Så tänker att det är detta jag utgår ifrån. Jag funderar däremot på hur man fördelar i tex de 70-100% i globala. Ska det vara flera olika där? Är det bättre? Mer spridning är bättre eller?

Fonder jag läst om och som folk tipsar generellt är typ:

• Avanza global
  • Länsförsäkringar Global index
  • DNB global indeks S
  • Avanza emerging markets
  • Länsförsäkringar USA index
  • PLUS allabolag Sverige
  • Spiltan aktiefond investmentbolag
  • Avanza zero (även om folk verkar ha delade åsikter)

Jag vet att dessa grupperas olika men är inte helt säker på hur. Skulle uppskatta om någon kan förklara hur dessa skulle grupperas. Jag undrar även om jag missat någon fond. Sen undrar jag även hur många fonder jag ska välja och vilka jag borde välja. Är som sagt helt ny på detta men vill börja investera och vill låta pengarna växa länge! Tacksam för hjälp!!

1 gillning
1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Du har redan gjort många rätt och är tydlig. Då är det lätt att tipsa. :+1:

Avanza global är en bra bas. Vill du sedan köra mer Sverige så finns t ex Länsförsäkringar Sverige och vill du ha investmentbolag så är Spiltan vettig, men tänk på att det också är en Sverigefond.

Jag har f ö dessa tre som en stor drl av mina portföljer och är själv väldigt nöjd med dem.

Vill du förenkla så kör allt i en enda globalfond.