Hej!
Jag försöker få bättre ordning på vårt sparande och skulle uppskatta lite hjälp. Jag är 32 år och har inte så bra koll på fonder och portföljer, och jag vill gärna landa i ett upplägg som är långsiktigt hållbart och som inte kräver att jag gör ändringar varje år.
Jag har sammanställt vårt sparande i bilden jag bifogar i tråden. I korthet ser det ut så här:
Barnspar (Avanza)
– 1 000 kr per månad för varje barn
– Barnen är 5 och 2 år
– Fonder idag: Avanza Auto 5, Avanza Zero, Länsförsäkringar Global Index
Jag undrar om detta är en rimlig kombination för barnsparande med lång tidshorisont, eller om det finns enklare och bättre alternativ.
Mitt pensionssparande (Avanza)
– 1 000 kr per månad
– Jag är 32 år
– Fonder idag: Auto 5, Avanza Global, Avanza Zero, Länsförsäkringar Global Index, Spiltan Investmentbolag, Spiltan Småland, Robur Technology
Detta känns ganska spretigt och jag är osäker på vad som är överlapp, vad som är onödigt och hur jag bäst förenklar det.
Gemensamt sparande (Lysa)
– 5 000 kr per månad
– Bred risknivå
Detta sparande känns enkelt och fungerande, men jag tar gärna synpunkter på hur det kompletterar resten av vår portfölj.
Det jag främst vill få hjälp med är:
– Hur jag kan förenkla både barnspar och pension så att det blir långsiktigt, billigt och lättskött.
– Om det finns fonder som är överflödiga/överlappar eller som jag bör byta bort.
– Om nuvarande risknivåer verkar rimliga givet min ålder och sparhorisont.
– Hur ni skulle lägga upp motsvarande sparande om ni var i min situation.
Tack på förhand för alla synpunkter.