Global fondfördelning och "FI-nummer" i Sverige

Hej,

Jag är ledsen för min dåliga svenska. Jag lär mig och använder Google Translate! Jag är nyfiken på fördelningen av medel mellan privat sparande och tjänstepension.

Min tjänstepension investeras helt i SPP Aktiefond Global. Jag sparar också cirka 33% av mina inkomster för att investera privat med Avanza. Min nuvarande fondfördelning är:

Fond Fördelning
Avanza Global 26%
Avanza Zero 24%
Avanza USA 15%
Avanza Emerging Markets 11%
Splitan Aktiefond Investmentbolag 10%
Avanza World Tech 8%
AMF Räntefond Lång 5%
SPP Obligationsfond 1%

(1% är där bara för att jag planerar att öka mina obligationsinvesteringar genom åren och ville behålla den i den automatiska listan)

Jag är 33 och vill gå i pension 45. Jag har två huvudfrågor:

1. Om hela min tjänstepension redan är placerad i en global fond, är det då överflödigt att också investera privat i Avanza Global?

2. Vad är det bästa sättet att beräkna hur mycket jag behöver ha sparat privat för att gå i pension? De flesta “FI Calculators” tar inte hänsyn till tjänstepension, så jag försöker beräkna för de tre stegen - gå i pension vid 45, tjänstepension vid 55, sedan allmän pension vid 65. Finns det en sådan räknare? Hur beräknar du ditt “FI-nummer” i Sverige?

Tack för hjälpen!

Nej, jag tycker ju inte det.

Apropå din fondfördelning, några tips:

• jag skulle bytt ut Avanza Zero mot antingen SEB Hållbar Sverige Index eller PLUS Allabolag Sverige (se @Jacke77, jag kan också :joy: (sorry, internskämt)). Det ger en bredare exponering och är generellt sett ett bättre index enligt mig.
  • Du har ca 60 % överlapp mellan Avanza USA och Avanza Global. Vet inte om det är meningen, men något att reflektera över.

Jag håller på med en sådan. Kommer innan året är slut. Har lagt ut en första enkel variant utan pension här.

1 gillning

100% LF Global indexnära :+1:.

Tack för tipset! Jag kommer att titta på SEB Hållbar Sverige Index & PLUS Allabolag Sverige. Jag har tänkt på överlappningen nyligen mellan Global och USA och undrat om jag skulle tappa USA helt. Behöver göra mer forskning om jag skulle lägga till en annan fond eller bara fördela om bland de befintliga fonderna i min lista.

Kalkylatorn ser väldigt lovande ut! Tyvärr verkar inte beräkningarna uppdateras när jag ändrar variablerna (i Google Chrome); Jag kommer också att prova olika webbläsare efter jobbet. Ser fram emot att det också tar hänsyn till pension.

Tack igen!

Jag hade lagt USA delen i globalfonden istället, du får ju då behålla 60% i USA ändå men slipper få den överlappningen som dom två fonderna ger dig just nu.:slightly_smiling_face:

Tack, så för att klargöra att du skulle ta bort USA helt och avsätta 41% till Avanza Global?

Jag kommer att tänka på det tack. Tänker också på att byta Avanza Zero till PLUS Allabolag Sverige som @janbolmeson rekommenderade, men det ser ut som PLUS-fonden har nästan ingen historia så jag är inte säker på hur säker den är?

En relaterad fråga, är var ser du att Avanza Global och Avanza USA överlappar 60%? Avanza visar bara de viktigaste innehaven, och jag har inte kunnat hitta en fullständig lista över innehav för en fond online (kanske är min svenska “Google-fu” fortfarande dålig)

Eftersom det är en indexfond så skulle jag inte lägga vikt på hur länge den har funnits, den ska följa sitt index. Istället kan du då kolla in hur indexet som fonden ska följa har gått historiskt, du hittar denna infon via morningstar.se :slightly_smiling_face:

Samma där, kolla indexet som Avanza Global följer så ser du hur mycket USA det innehåller🙂

1 gillning