Hur ska jag förvalta ett arv som jag kommer få bästa sätt?

Lysa är väl en bra riskspridning som jag förstår saken.
Vill du greja med fonder själv så skulle jag startat ett ISK i Avanza eller Nordnet.
Finns en bra lista med tips på fonder här på rikatillsammans.
Kanske fundera på lite guld i en ETF. Lysa har ju inte guld.

1 gillning

Välkommen till forumet Erik! :slight_smile:

Sorry att du inte fått svar tidigare, har varit fullt upp med julstök och barnen. Jag tänker egentligen två grejer. Som jag har skrivit i andra trådar tycker jag inte att ändrat belopp föranleder en annan strategi. Sedan är ju arv lite speciella eftersom de många gånger inte kommer en andra gång. Det kan ibland - utifrån ett känslomässigt perspektiv - tala för att man ska relatera till dem lite annorlunda än t.ex. vinsten från en bra affär.

Jag skulle därför övervägt ett känslomässigt gott alternativ som t.ex. amortera på befintliga lån om sådana finns. Sedan skulle jag även titta på om det är något som ni har tänkt köpa, t.ex. en sommarstuga eller liknande, alltså något som gör livet rikare. Många gånger är det ju sådant som de man får pengarna av hade önskat.

I övrigt tänker jag att om du är nöjd med LYSA, kör på det, det finns egentligen ingen anledning att göra något annat.

1 gillning

Tack Tonas för dina tips!

Tack för ditt svar. Jag uppskattar din hänsynsfulla underton. Det känns väldigt bra😊

Arvet kommer från både sommarstuga och hus. Så jag kommer inte investera i något sådant i nuläget.
Lån har jag bara 1, på min bil som jag kommer lösa.

Men sen vill jag fokusera på att få pengarna att växa.

Är det alltså Lysa eller ISK som gäller då?

Ja, jag argumenterar (med en dåres envishet) att det finns ingen level 2.0 som är lättillgänglig bara för att man får mer pengar eller blir en duktigare investerare. Jag själv kör fortfarande LYSA med belopp större än de som nämns här, jag har kompisar med förmögenheter i 100 Mkr-klassen som också kör passivt förvaltade globala indexfonder och liknande. Så man behöver verkligen inte känna att man missar något.

Så det jag isf. skulle rekommendera är att dela upp pengarna enligt t.ex. Fyra-hinkar-principen och sedan avsätta lite pengar i lekhinken, t.ex. 50 000 kr i ditt fall skulle kunna vara lagom och använd dem för att lära dig mer. Men det förutsätter att du har ett intresse. Har du inte det, ha dem på LYSA med.

Det känns alltid lite vådligt att rekommendera något i den situation du befinner dig i och jag känner alltid när jag skriver ett sånt här svar att jag skulle vilja ha lite mera info, men lite generella tips kan du få:

1. Spara undan en buffert på bankkonto.
  2. Sprid ut investeringen över tid. Är du helt grön på investeringar och det går dåligt mår man mycket bättre om man investerar lite åt gången.
  3. Håll det enkelt. Undvik guld och räntefonder till en början och fokusera på aktiefonder och bankkonto tills du hunnit känna på lit emera hur det känns.

Jag skulle göra så här i din situation:

1. Ta din summa pengar du har (låt oss säga 1M i detta exempel). Dela den med 40 (=25k).
  2. Varje månad investerar du din 1/40 (25k) med lika stora delar i följande 4 investeringar:
    • Lysa 100% aktier
    • Länsförsäkringar global indexnära
    • AMF aktiefond småbolag
    • Ett vanligt bankkonto (förhoppningsvis med hög ränta).

Efter 10 månader kommer du då vara fullt investerad och ha investerat i en portfölj som ser ut så här:

• 250k Lysa
  • 250k Länsförsäkringar global indexnära
  • 250k AMF aktiefond småbolag
  • 250k bankkonto buffert

Efter att det gått 10 månader kan du se tillbaka på dina val och se över din ekonomi igen när du har fått lite mera erfarenhet.

2 gillningar

Daniel
Hur menar du att han ska investera i ett bankkonto?
Det är väl där pengarna ska ligga tills de är investerade i andra saker.
Däremot så är det ju naturligtvis vettigt att ha kvar en buffert på sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

1 gillning

Med risk för att återupprepa vad andra redan skrivit så skulle jag rekommendera att du börjar månadsspara om du inte redan gör det och lägger upp en strategi för hur du vill att ditt sparande ska se ut. Sen kan du använda samma sparande för pengarna från arvet. Det kan nog vara bra att lägga upp sitt sparande med buffert, hur stor risk man tänkt ta osv. innan man tänker in större belopp. Sen har du tid på dig att fundera på om du vill investera hela arvet på en gång eller över tid och hur stor del som ska investeras över huvud taget beroende på vad du har för planer de närmaste åren.

1 gillning

Jag kommer gå emot de flesta andra här i tråden och säga att du inte behöver någon buffert överhuvudtaget. Du kommer ha så pass stort kapital att du kommer kunna belåna detta med obefintlig risk om oförutsedda kostnader uppstår. Du kommer dessutom knappast bli arbetslös som lärare.

Titta på (du behöver se videon) Rikatillsammans-podden avsnitt 63 där Jan och Caroline i slutet av avsnittet går igenom varför man INTE ska ha en buffert. Själv har jag löst det genom att ha en kontokredit på (med ~8% ränta) Skandiabanken som inte tar någon fast avgift, betalar enbart ränta för de dagar och den summa jag utnyttjar, Betalo via OKQ8:s kreditkort samt portföljbelåning i kombination med depåer hos olika mäklare.

Om jag får en mindre utgift (<20k) sätter jag det på kreditkortet via Betalo. Då OKQ8 är ett “partnerkort” eller något liknande är avgiften enbart 0,3%. Samtidigt är bonusen för samma transaktion 0,3% = gratis kredit. Sedan skjuter jag hela tiden andra fasta kostnader framför mig genom Betalo tills jag amorterat ner skulden med nya inkomster.

Är det en större oförutsedd avgift använder jag mig av kontokrediten. Om jag gör bedömningen att det kommer dröja innan jag kan amortera ned skulden gör jag först en räkneövning (är ju en del kostnader för köp/sälj/spread etc) och köper sedan aktier med belåning till 0,7% effektiv ränta hos ena mäklaren (där man tyvärr inte kan plocka ut kontanter från kreditkontot hos mäklaren) och säljer samtidigt samma aktier hos en annan mäklare utan belåning där jag kan flytta ut kontanterna för att betala av kontokrediten hos Skandiabanken. Sedan betar jag av kontokrediten hos mäklaren med nya inkomster.

2 gillningar

Välkommen Erik

Det finns egentligen inget riktigt bra svar på din fråga. Det är väldigt individuellt hur mycket risk man klara av innan man gör något dumt som att sälja. Men att du ska investera dina pengar i en global indexfond på ett ISK konto eller Lysa är vi nog alla överens om

Om jag vore du så skulle jag först fråga mig själv vad är det ja vill åstadkomma med pengarna inte bara jag vill få dom att växa

Exempel
Hur mycket behöver jag i buffert beror på hur du bor etc och ta med att du har bil
Vill jag ha barn snart
Är pengar eller en del av pengarna till pension 30+ år för dig
Är mitt mål att bli ekonomiskoberoende
Är mitt mål att jobba halvtid
Vill jag börja studera
Vill jag köpa en lägenhet eller villa
osv

Om det hade varit jag så skulle jag investera alla pengar i 100% aktier minst 80% i en global indexfond och resterande i spiltan investmentbolag mer eller mindre samma dag som jag fick dom. men det är för att jag har en tydligt plan med vad jag vill med pengarna och att jag kan avvara pengarna under lång tid då jag inte har ett behov av dom. Samt så har jag inga problem med risken även om börsen skulle gå ner 60% så skulle jag fortsätta månad efter månad att spara, ser det som att det är rea

1 gillning

Tack för allas inputs! Jättespännande läsning.

Jag är inte en person som går omkring i mina 30 år och funderar på pensionen. Jag är med andra ord beredd på att ta risker.
Jag ser det lite som ett skänk från ovan. Jag har redan en fungerande ekonomi med månadssparande. Även om det inte är stort på lärarlönen och ensamt hushåll så går jag runt.

Jag vill kunna:

1. Trygga upp ett tydligare sparande för oförutsägbara händelser/framtid (Lysa?)
  2. Jag vill chansa. Ta risker och investera så att jag kan tänkas bli ekonomiskt oberoende eller iallafall x2-3 av pengarnas värde.

Jag förstår att det är svårt att fundera på pensionen när man är 30 men det är det jag säger åt dig att göra, för om du gör det så kommer du att tacka dig själv i framtiden. För att få en bra uppfattning vad ett sparande över lång tid kan ge dig, använd jans grymma verktyg här är ett av dom https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

1 gillning

Yes och det tänker jag att jag löser med min punkt 1…kanske 30-35% av pengarna?
Det får ticka på av sig själv lixom.

Men resten då? Till det roliga!:joy:

Säg att du får 2x pengarna vad gör du då plockar ut dom från börsen ? Jag skulle säga att nä det ska du inte göra om dom är till din pension. Dom ska vara där för att du under din tid som pensionär ska kunna plocka ut extra pengar om och när du behöver.

Ett mål som du skulle kunna eftersträva är att kunna ha samma lön som du har när du jobbar när du är pensionär samt ge dig själv en löneökning på 2% per år som pensionär. Det går att räkna ut på en ungefär hur mycket du kan tänkas behöva. Tänk på att dra av pengarna du sparar varje månad så att du inte räknar med dom också. Man kan även basera det på levnads kostnad etc.

1 gillning

Det är bara du som kan svara på det :slight_smile:

Men en tumregel är för varje år du kan avvara pengarna så sätt in 10% av kapitalet i aktier dom resterande 90% på ett konto med ränta . Kolla runt i forumet det finns en massa bra och nyttig information om detta

1 gillning

Sist men inte minst så skulle jag säga du har inte bråttom att bestämma dig pengarna kommer om 5-6 månader så läs på och gör en plan :slight_smile:

1 gillning

Om du inte har någon erfarenhet av investering sedan tidigare och vill ge dig själv en chans att tjäna storkovan så skulle jag säga att du så snart som möjligt bör sätta in lite pengar (behöver verkligen inte vara mycket, börja med några tusen typ) hos en nätmäklare och sedan börja köpa lite aktier, nästan skit samma vad (se till exempel om du kan hitta några företag som du redan känner till och gillar).

När du nu har fått skin in the game så kommer det vara lättare att intressera dig mer för detta vilket antagligen kommer göra dig sugen på att läsa på mer, kolla på YouTube-videos, gå till en spådam, et cetera. Du kommer till exempel att logga in och bli frustrerad över att dina Apple-aktier går ner trots att de precis har släppt sin bästa telefon någonsin. Då kommer du förstå vad det innebär att något redan är inprisat och kunna ta ett bättre beslut i framtiden. I takt med att du får mer kunskap och insikt kan du sedan öka hur mycket pengar du har i din chanshink och du kommer lättare kunna ställa frågor till exempel här om vad du borde satsa på och sedan kunna ta ställning till det.

Jag menar, just nu skulle jag kunna säga åt dig att köpa Etherum och Tesla men hur ska du kunna särskilja detta från någon annans råd att köpa guld och GM Motors? Det kan du inte. Således blir det att följa råd beträffande en större mängd pengar (när det kommer till mer spricka aktietips) i dagsläget typ synonymt med att bara kasta tärning.

1 gillning

Hej jag har försökt hitta denna lista utan resultat.
Har du en länk?:slight_smile:

Vi håller på och sammanställa en nu för 2021 i denna tråd:

1 gillning

Annars var det denna jag menade Bästa fonderna 2020 | Tips på bra indexfonder och räntefonder (rikatillsammans.se)

2 gillningar