Med tanke på att du är pensionär funderar jag över hur din risktolerans ser ut vad gäller pengarna du ska placera och vilka mål du har med dessa investeringar?
Jag frågar eftersom det i princip enbart är aktiefonder du har och dessa kan svänga mycket i värde. Det är till exempel stor skillnad på om du är i princip säker på att du inte behöver pengarna de närmaste åren (detta är så klart svårt att avgöra på förhand ibland) jämfört med om ditt liv skulle påverkas negativt om fonderna skulle gå ner mycket de närmaste åren.
5 år är för mig en relativt kort tid med 100 % aktier. Har man tur går det rejält plus men har man otur går det rejält minus. Om jag skulle placerat pengarna hade jag börjat med att fundera över hur mycket av den investerade summan som skulle vara acceptabelt att förlora inom femårsperioden och sedan placerat utifrån det. Jag brukar kalkylera med risken att börsen kan falla med 50 % enskilda år och kanske ta lång tid på sig att återhämta sig. I slutändan är det så klart du själv som får bestämma vilken risk du är bekväm med och kanske är det så att du inte måste ha minst hela ursprungliga summan efter 5 år.
Håller med @Rimma. Hade nog funderat på 60% aktier och resten en mix av räntor. Skulle kunna sätta dem hos Lysa så får du i ungefärliga medeltal 6000 kr om året.