Vänder mig hit, då jag har väldigt få i min omgivning som jag kan fråga om sånt här (få av mina vänner investerar på börsen) Det jag vet om börsen har jag tagit reda på själv - och har aldrig direkt haft någon som är kunnig som kunnat ge mig tips och råd:( Hoppas att det kan finnas hjälpsamma människor här som sitter på värdefulla insikter att dela med sig av!
Jag har i dagsläget drygt 1 miljon varav 300k redan ligger på Avanza ISK (40% globalfonder, resten investmentbolag, svenska fonder samt lite tech (då jag själv jobbar inom det och har ett intresse att följa branschen) Jag har varit lite för feg för att gå in med allt så resten ligger i fasträntekonton med 4.3% ränta (3 månaders bundet sparande) Detta är pengar jag aldrig kommer behöva röra igen så vill dra nytta av lång sparhorisont och “ränta på ränta effekt”. Utöver det äger jag större delen av min lägenhet - och tänker att om räntan går ner <2.5% kanske mina pengar gör bättre nytta någon annanstans?
Där kan jag få ut ytterligare en miljon som jag aldrig behöver röra igen heller. Utöver det sparar jag ungefär 15k per månad som jag gärna vill få att “jobba för mig” på bästa sätt.
Mina frågor är:
Hur ska jag tänka kring belåning och ränta på lägenhet kontra börsen? Pros/cons?
Just nu känner jag mig lite för exponerad mot den svenska marknaden - hur ska man tänka kring svag krona och vilka marknader det kan vara bra att investera i utöver SE?
Jag har ungefär 700k som jag vill gå in med på börsen närmsta tiden - men känner inte för att gå in med allt på ett bräde - hur ska man tänka kring vilka tidsintervall man bör sprida ut det med/tima marknaden?
Eftersom min sparhorisont är lång och jag har låg riskbenägenhet (skulle kunna ha en “lekportfölj” på 100k, men resten vill jag mer förvalta på ett stabilt sätt) Vilka innehav är det fördelaktigt att satsa på med detta i åtanke?
Jag har börjat titta lite på ETF:er någon som har erfarenhet av detta? Har ni tips på bra forum/informationskällor för att lära sig mer om det?
Finns det något annat man ska ha i åtanke när det kommer till långsiktiga investeringsstrategier?
Tiden jag har att lägga på detta är begränsad - jag vill inte logga in varje dag för att hålla koll på allt - men 1-2 gånger i veckan är ok.
Har hört att det är bra att fokusera på aktier med hög direktavkastning - har lite bank-innehav av den anledningen - men vill som sagt inte vara för exponerad mot svenska marknaden - någon som har tips på bra aktier inom denna genre?
En annan tanke är att om reporäntan sänks (vilket experterna säger nog kommer hända 2025) - är det rimligt att anta att börsen kommer få en extra boost av det?
Kanske väldigt basic frågor, känner mig fortfarande som en noob men vill verkligen lära mig och förstå mer!
Välkommen till forumet! Har du tittat på denna sida?
I regel brukar forumet rekommendera global aktieindexfond eller fondrobot (Lysa) oavsett storlek på kapital.
Angående belåning har det med din riskvilja att göra. Där råder delade meningar i forumet. Jag skulle inte maxbelåna boendet för det, men det är bara jag.
Men utmaningen som jag hittar på att du har (kanske felaktigt) är att du inte har hittat den strategi som du borde ha. Det gör att du kommer hela tiden gå med en osäkerhet kring:
Har jag gjort och tänkt rätt?
Så du har egentligen två vägar att välja på:
Gå vägen som jag och många andra gått - “Bli en investerare” genom att vara ute på spelplanen. Det är en rolig lek, den kommer ge skrapsår, fantastiska upplevelser men också många förluster.
och / eller
Så går du till en finansiell rådgivare och tar hjälp att hitta din strategi som du kan stå stabil i.
Då hamnar rekommendationen på detta avsnitt istället: