Jag är helt ny här på RT men av det lilla jag skrollat igenom så tänker jag att det kanske är här jag kan få lite hjälp/input.
Jag har investerat i aktier och fonder sedan 2017 och efter ett arv så är det totala värdet ca 7.5 miljoner. 3,5 hos Avanza, 300k Lysa, 2,4milj hos SEB PB och 1,5 milj i buffert.
Det jag känner är att investeringarna inte riktigt hänger med, varken i upp eller nedgångar. Den står som bara och stampar.
Har framförallt investerat i stora stabila bolag, gärna marknadsledande, med en viss utdelning. Även en del index och utdelningsfonder ingår. Sämst har fonderna hos SEB PB levererat.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är en professionell oberoende finansiell rådgivare som kan se över alla mina innehav och komma med förslag utifrån min riskvilja.
Tänker att här inne bordet det finnas kunskap om vars jag kan finna en!!!
Om du investerat sedan 2017 och upplever detta får man nog krasst konstatera att du investerat helt fel. Global index är väl upp runt 200% sedan 2017.
I ditt fall hade jag sålt av alla aktier, alla nichefonder, bara allokerat utifrån riskaptit och hakat på indexfonder och räntefonder beroende på tidshorisont. Huruvida det är Lysa eller andra alternativ för dig spelar mindre roll.
Du är säkert medveten om att de allra flesta investerare inte slår index. Även kända profiler inom området slår inte index långsiktigt. Även Warren Buffet, oraklet, har gett instruktionerna att efter hans död ska arvet till hans fru sättas i räntefonder och index.
Var jag vill komma med detta är att ingen kan ge dig tips om rådgivare som kan göra mycket mer än att gambla dina pengar i hopp om att slå index - eller rekommendera indexfonder åt dig.
Så du kan likväl själv bara försöka stockpicka eller investera i index.
Om du är villig att visa innehaven, din ålder, livsstil, tanken framöver mm här i tråden så är vi många som gärna delger våra tips och idér på förslag hur du kan gå vidare.
Hej, beklagar eventuella sorgen.
Jag förstår att tidigare personer i tråden vill dig väl men då du uttryckligen ber om det så kommer här en länk på tre styckna rådgivare som rekommenderas av rikatillsammans