Kortsiktig investering för att boosta kontantinsats/långsiktigt sparande till pension

Hej,
jag känner ingen som är intresserad av fonder etc. så tänkte i ett desperat försök vända mig hit. Jag hade gott om pengar efter en rad riktigt bra bostadsaffärer men blev nu i höstas tvungen att sälja min lägenhet i världens sämsta tänkbara läge pga en tidigare dålig relation då jag inte längre var trygg i orten eftersom han flyttade till samma område. Fick tyvärr renovera den för 100 000 också då det trots att det var en någorlunda nyproduktion så var mycket fuskbyggt och alla vitvaror gick sönder inom loppet av 3 månader (höjden av otur med andra ord på alla fronter…)

Jag la in 1,2 milj i insats på den men fick bara tillbaka 722 000, så gick alltså ca 480 000 SEK back. Som tur var är jag duktig på att spara och fick en liten del tillbaks på skatten så jag är nu uppe i ca 1,2 milj igen men skulle vilja försöka boosta min ekonomi och laga hålet som blev pga detta. Sitter på en hyresrätt idag men jag vill inom 1 år köpa en ny lägenhet igen eftersom hyresrätten är i ett uselt område.

Jag har en mindre summa på avanza men tror att mina pengar är för utspridda så skulle behöva hjälp med detta. Jag kan tänka mig att lägga in en del av mina pengar som idag ligger på fasträntekonton som löper ut inom 1-3 månader. Vill även fortsätta spara på Avanza mer långsiktigt till pensionen genom månadssparande.
Har en helt ok lön på 40 500 så skulle kunna spara minst 8000-10 000 per månad.

Se nedan:

Dock är jag som ni kanske förstår, LIVRÄDD att förlora en större summa pengar igen då det tagit hårt på mig att förlora så mycket pengar som jag redan gjort.

Evigt tacksam för all hjälp jag kan få!

2 gillningar

Vilket jobbigt läge!

Jag måste bara säga, har du kontaktat polisen angående ditt ex? Du ska inte behöva flytta för att du är otrygg! Förjävligt.

Ring Kvinnofridslinjen 020-50 50 50 om du behöver råd.

Angående din fråga… tror inte det finns några säkra kortsiktiga investeringar. Sparkonto med hög ränta är nog det som gäller. Har själv Moank.

För långsiktigt sparande har jag
75% global indexfond,
10% indexfond Sverige,
10 % indexfond tillväxtmarknader samt
5 % lekhink, just nu småbolagsfond.

4 gillningar

Kontantinsatsen ska inte vara någon annanstans än på en konto med insättningsgaranti.

För portföljen så är det väl bara att följa råden och sluta spreta.

2 gillningar

Inte så hjälpsam kommentar.

Det är ganska svårt för någon utan koll att följa råden då det finns olika råd överallt.
Det är inte bara kontantinsatsen jag söker hjälp med men om du inte är intresserad av att hjälpa till kan du väl leta dig vidare till en annan tråd tänker jag

1 gillning

Ja har kontakt med båda men inte mycket att göra, flytt var enda utvägen eftersom han är oberäknelig och nu bor där han bor!

Bör jag sälja av några och lägga om? Eller ska jag bara lägga om det jag sparar framåt?

Tack för svar!

Jag vill gärna hålla det enkelt, så om det var mina fonder skulle jag sälja av allt annat och bara behålla en globalfond, en sverigefond och en tillväxtmarknadfond, bara indexfonder. Och kanske en extra som piff.

Jag har inga räntefonder, utan kör 80% aktiefonder och 20% sparkonto med bra ränta. Men en del vill ha räntefonder.

Jag följde råden i denna länk:

2 gillningar

Här finns grund-råden (avsnitt #99):

4 gillningar

Tack så mycket!