Upploppet på investeringsresan – bli bättre eller ta hjälp

Min investeringsresa började lite försiktigt under Asienkrisen 1997-1998 med dåligt resultat med ett omtag hösten 2000 (och ni vet vad som hände sen). Segade mig tillbaka och klev ur 2006 med ett nytt omtag när finanskrisen bedarrat 2009. Har sedan dess haft förståndet att ligga kvar i marknaden men hållit för stor räntedel sett i backspegeln. Medlen är ihopsparade från en knegarlön som under alla år legat under sverigemedianen.

Vad har min skumpiga vandring resulterat i? Jo, 10 procent i genomsnittlig årsavkastning. Inte uselt, inte kanske heller mediokert, men inte riktigt strålande. Men det är facit så här långt och jag är nu på upploppet. Det jag har på börsen ligger i grova drag i 70 procent globalt index, 20 procent Sverige (småbolag, investmentbolag och index), 5 procent tillväxt index och 5 procent globala småbolag. Buffert, målsparande och räntedel ligger på sparkonto.

Om fem år har jag tänkt kliva av och leva på mitt kapital. År 2030 är min målbild att kunna ta ut motsvarande en medianlön (äntligen!) i 30 år framåt. Pensionen, när den kommer, får bli min guldkant.

Beloppet är nu såpass stort att varje procent (uppåt och neråt) gör stor skillnad. Ska målet nås gäller det att inte sätta en fot fel, det har jag inte råd med känns det som. Så nu överväger jag att ta hjälp av en oberoende rådgivare. Det sura är såklart att det kostar (kanske 1 procent?) men kan vara värt det om det ger 3 procent tillbaka i snitt som brukar nämnas.

Är in då och då på Småspararguidens webb och hovrar över deras lista på oberoende rådgivare men har ännu inte sökt kontakt.

Tar gärna emot tips, pepp och tankar från er andra som kanske är på samma plats, eller har varit.

2 gillningar

Jag tycker att verkar vara förhållandevis stor risk att det förblir stökigt på marknaden ett tag framöver, så skulle rekommendera att du tittar på den här tråden om den ultimata allvädersportföljen. En sådan portfölj sprider riskerna bättre än en ren aktieportfölj och klarar sig historiskt sett bättre under varierande ekonomiska klimat.

Många finansiella rådgivare verkar baserat på min erfarenhet hålla sig till variationer av den traditionella 60/40 portföljen som bara innehåller aktier och räntor. Denna klarar sig bra under perioder som vi haft de senaste 15 åren men tenderar att prestera dåligt om inflationen skulle ta fart igen och vi ser en kris som på 70-talet.

2 gillningar

Uppar min egen tråd. Är en oberoende rådgivare vägen att gå, eller helt enkelt att välja Lysa Bred?

Vad tänker du att en rådgivare ska hjälpa dig med?

Prestera bättre.

Högre avkastning? Det tror jag att du får svårt att hitta en rådgivare som kan ge dig. En bra och ärlig rådgivare kan knappast ge dig mer än billiga indexfonder kan.

Utan att ha använt rådgivare tänker jag att de framförallt kan hjälpa till med saker som:

• Allokering baserat på risktolerans
  • Hantera skatter
  • Undvika beteendemässiga misstag
  • Tillgång till specifika produkter
  • Lägga upp en hållbar uttagsplan

Finns säkert mer de kan hjälpa till med, men jag tror inte att de kan slå marknaden åt dig.

2 gillningar

Det känns som inte som ett skäl till att inte välja lysa. har man anhöriga så kan man lämna efter sig dokumention som förklarar var man har sparat. Har manings anhöriga som kan ärva är kan det kvitta. Oavsett inget större problem som inte kan hanteras.

Det är väl bara att berätta för sin partner att man använder Lysa? Eller att man berättar att man använder Lysa nästa julmiddag eller midsommarfirande? Vem det nu är som ärver.

Du har jobbat hårt för att bli rik. Kasta inte bort pengarna på en rådgivare när du har rikatillsammans…

Njä, det finns oberoende rådgivare som man tar hjälp av som en engångsgrej och därmed betalar ett engångsbelopp.

Vill man ha någon som mer konstant håller en i handen så kostar det nog runt 1%.

Men det låter inte som du behöver det. Snarare att köpa en ordentlig genomgång och sätta planen som du sedan utför. Jag tycker en sådan genomgång kan vara väldigt vettig när du nu närmar dig skiftet från get rich till stay rich :+1:

@janbolmeson jag hittar fortfarande inte listan med oberoende rådgivare som du brukar länka till :see_no_evil::joy:

2 gillningar

Jag misstänker att det är denna du tänker på:

1 gillning