Samarbetar Rika Tillsammans med Lysa?

När jag diskuterar med en pensionsrådgivare om lämpliga investeringar och framhåller Lysa säger vederbörande att han vet varifrån jag fått detta tips och framhåller därtill att min källa (m a o Rika Tillsammans) har ett samarbete med eller är sponsrade av Lysa. Stämmer detta?

3 gillningar

Så vitt jag vet sammabetar/sponsas/har sponsats RT av en mängd aktörer. Bl.a. Lysa, Avanza och t.o.m. Opti tror jag har varit med.

4 gillningar

Existerande samarbeten finns här:
Samarbeten

9 gillningar

Hur tycker rådgivaren att du ska placera? Fråga om han/hon har något samarbete med den fondförvaltaren.

20 gillningar

Rådgivaren vill ju såklart få det som att låta att Lysa vore dåligt, enbart för att RT har ett sammarbete. Du ska väl såklart välja bankens egna dyra fonder anser väl rådgivaren? Annars begår hen mer eller mindre tjänstefel som skulle rekomendera någon annan bank eller tjänst. Även om det hade varit bäst för kunden.

1 gillning

någon som vet vad Jan får av lysa för deras sammarbete? Kan verkligen se att lysa vill att jan som driver RT där alla ekonomi nördar och nybörjare finns promota dem som en bankrådgivare/säljare, verkligen perfekt o håva in kunder från lysa perspektivet, har Jan sagt om det sker något utbyte av fördelar mellan dem ? innan lysa så har det pratats hinkprincipen, fond portfölj, global index o lite annat i olika perioder, narrativet är nu lysa

1 gillning

Globala indexfonder är väl knappast dött? Var och varenda tråd man går in i, handlar ju om indexfonder.

Du har rätt, dött var o överdriva absolut, forskningen står sig, menade bara att sedan lysa kom in i bilden så är det bättre av olika subjektiva anledningar typ man pillar inte och alla andra fördelar som är med lysa, narriativet har liksom flyttat lite mer ljus mot lysa än innan, kanske ja som uppfattar det fel.

2 gillningar

Ja det finns ett sammarbete, men jag tycker inte det är något överdrivet fokus på Lysa.
För inte så länge sedan ägnades tex ett avsnitt där man diskuterade fördelarna med fondrobot vs global indexfond som rekomendation till en nybörjare.

Men bra att du är misstänksam mot råd. Man ska alltid fråga sig varför man blir rekommenderad det ena eller andra.
Samma sak gäller såklart pensionsrådgivaren.
Vad tyckte hen du skulle investera i?

5 gillningar

Ja, “narrativet” har ändrats löpande under åren allteftersom nya tjänster och produkter uppstått och Jan utvecklats och blivit klokare. Jag skiter blankt i vad Jan får av lysa. Jag ser poängen med lysa och rekommenderar faktiskt också det till mina mindre insatta vänner och bekanta. Självklart ska man vara kritisk och göra sina egna bedömningar men bara för att någon får betalt för något betyder det inte per automatik att rekommendationen är dålig.

5 gillningar

Men det saknas ju många samarbeten i den länken.

Exempelvis Savelender för några månader sedan

Men vill man ha mer koll på samarbetetspartner är nog följande länk bättre Ämnen taggade med reklam

1 gillning

Det är betald rådgivare. Han anser att man ska spara i globala indexfonder med låga avgifter, företrädesvis genom regelbundna insättningar. Hans åsikt om Lysa är att Lysa är förhållandevis dyr jämfört med andra globala indexfonder. Vore kul att höra era åsikter om detta!

Dessutom är väl så att Lysa (rätta mig om jag har fel) ger en än bredare portfölj då Lysa även har med tillväxtmarknader och småbolag vilket andra globala indexfonder vanligen inte har?

5 gillningar

Det är helt korrekt att Lysas portfölj är bredare än de vanligaste globala indexfonderna. Det är det som gör atr Lysa stämmer bättre överens med teorin bakom indexinvestering. Så snarare så att du betalar lite mer för något som teoretiskt är lite bättre före avgift.

Är det bättre efter avgift? Ja du det är ingen som vet om den skillanden i avgift är större än fördelen med närmare marknadsvikt.

7 gillningar

Här homebias något som är positivt enligt teorin?

1 gillning

Svar: Ja.

Måste dock tillägga att Jan är en av väldigt få influencer (får jag kalla dig så Jan :stuck_out_tongue:) som är väldigt tydlig med att det är en sponsor. Det kan blir en del snack om Lysa, men har aldrig upplevt att han har försökt sälja in det direkt till mig. I vanlig Jan-anda så diskuterar han fördelar och nackdelar och att det passar honom och hans livssituation.

Jag kör själv inte Lysa och kommer troligen inte göra det i framtiden heller.

Teorin spretar på den punkten. Det kan ge upphov till lägre max drawdown i lokal valuta.

Säljare*

Fixed it for you!

Med största sannolikhet är rådgivaren också en säljare och vill såklart att du ska välja de fonder som indirekt finansierar lönen till vederbörande.

(On topic så stämmer det att Lysa sponsrar RikaTillsammans vilket framgår tydligt om man lyssnar på avsnitten om Lysa)

2 gillningar

Då tycker jag inte han var fel ute. Vet inte om man har så mycket nytta av en fondrobot om man tänkt ha 100% aktier. Under lång tid har ju avgiften stor betydelse så jag hade nog tagit en global indexfond.

1 gillning

Alltså, han har ju inte fel. Men vad kostar han? Är han dyrare än Lysa?

Lysa är i praktiken automatiserad rådgivning—de ställer ett gäng frågor och passar man in i deras mall ger de ett förslag och sköter hela grejen. Passar man inte avböjer de.

Passar man in får man effektiv och väldigt billig rådgivning och hjälp med att hantera portföljen, så det är direkt konkurrens mot manuell/personlig dyrare rådgivning.

2 gillningar

Intressant det där med att bli avvisad. Vad ska det till för att bli avvisad? Tycker jag svarar väldigt blandat och har 6 olika konton med väldigt olika profiler