Jag provade lite olika svar för några år sedan och om man var väldigt riskavert eller inte hade ekonomin för att spara så blev man avrådd och fick inget förslag.
Kan det varit innan de hade eget sparkonto? Nu borde ingen bli avvisad, utan istället bli slussad till deras sparkonto om man inte har buffert eller har för låg sparhorisont
Jo, men man behöver mycket mer djupgående hjälp när man står inför en pensionering, hur man ska prioritera uttag av pensioner med tanke på skatteeffekter efter 67 års ålder kontra löneuttag i ens egna bolag jämte uttag av utdelning i en utfasning av ett aktiebolag. Som du hör så är frågorna avsevärt mycket mer komplicerade än att göra Lysas automatiserade rådgivning. Han tar en tusenlapp per år (som jag kan dra av i bolaget) och så får man hur många personliga rådgivningstillfällen man vill per år samt kollektiva informationsmöten minst en gång per månad. Men först en genomgång av en lägessituation inför pensioneringen, och utifrån detta jobbar man vidare beroende på utvecklingen i ens arbetsliv/i ens företag och där vägs även lagregler (gamla och nya) in i planeringen.
Men då har du ju bekvämligheten i Lysa eftersom Lysa även har tillväxtmarknader och småbolag, vilket inte globala indexfonder har.
Detta låter för billigt för att vara en oberoende rådgivare. Från om han får kickback eller annan ersättning från fonder/bank.
Jag har verkligen inte bra koll så skulle vilja höra era åsikter. Jag sparar i Lysa i 3 olika former långsiktigt sparande (till bil, resor om 10 år mm), pension och till barnen (horisont 20 år). Den rekomendation jag fick från min tidigare bank var Transfer80 till min pension. 2024 ökade den med 26%. Lysa ca 24%. Lysa har dock lägre avgift. 0.33 mot 0.55.
Är transfer80 bättre? Bankerna vill ju pusha sina egna fonder.
Blir lite konstig jämförelse eftersom Transfer 80 är en aktivt förvaltad fond som ganska fritt få placera i båda aktier och räntor.
Lysa är mer en passivt förvaltad portfölj och har den fördelnkngen mellan aktier och räntor som du själv bestämmer eller det du accepterar från Lysas förslag.
Dessutom är 1 år alldeles för kort historik för att avgöra om den ena eller den andra är bättre.
Priset är ex moms, om det gör någon skillnad för din bedömning. Enligt min uppfattning har han ingen bias mot någon specifik fond utan anser att alla billiga indexfonder i ens bank är bättre än att bli pålurad en dyr generationsfond av en bankman (dvs en säljare). Det bedömer jag vara oberoende information.
Nånting är lurigt. Att bedriva finansiell rådgivning kräver tillstånd och en massa dokumentation per “case”. Det borde kosta kanske 30k. Inte 1k. I alla fall att lägga upp i början, sen kanske lägre årligen.
Jag är mycket skeptisk till stt detta kan vara en “oberoende” rådgivare. Oberoende är skyddat ord, så utger vederbörande sig för att vara oberoende? Inte vad du “bedömer”.
Han kallar sig inte rådgivare, faktiskt. Utan informerar och sen fattar folk egna beslut. Det kallas utbildning. Det är ju en hårfin balansgång det där. Om ord som autonom, fri eller självständig skulle passat bättre för dig, hade jag givetvis valt något av dem. Som ägare av två företag kan det vara behjälpligt med utbildning inför pensioneringen. Hans företag har även andra tjänsteleverantörer knutna till sig som bokföring/bokslut och hjälp med upprättande av juridiska dokument, som framtidsfullmakt.
(Bedömer stavas f ö med ett m.)
Detta är precis det jag varnar för. Just oberoende är det skyddade ordet.
Det finns en uppsjö aktörer som kallar sig bl.a. “fristående”. Dessa tjänar ibland stora summor pengar att de får kickback från banken/fondbolagen/motsvarande som kunderna rekommenderas.
Då jämför du äpplen och gurkor.