Varning för LYSA

Sätt pengarna i globalfond istället för dessa tveksamma bluffar i Lysa. Har du pengarna sälj.

Du är då gullig vårat lilla troll ?

Vad är det lysa gör som är en bluff?

Hans von anka

Du är inte i sagovärlden nu … snacka troll kan du göra hemma!

Hans von anka

Trollekar kan ni väl roa er med i Ankeborg!

Lysa 90/10

2020-10-19 - 2020-10-27 - 2,42 %

MS INVF Global Opportunity A

2020-10-19 - 2020-10-27 −3,79%

Dags att sälja underpresteraren, eller hur mycket tålamod ska man ha?

Löjligt …avkastning i år LYSA -4 % …MS INVF Global Opportunity A + 31% …det skiljer 35 % om man räknar avkastning i år.

Om man ska sälja ska man verkligen inte köpa katastrofen LYSA!

Men behöver man cash så har man förmodligen gjort en jättebra affär om man varit andelsägare i fonden MS INVF Global Opportunity A.

Jag håller med om att det räcker med en globalfond. Just för att LF global kostar 0,22%, medans lysa 0,397%.

Annars är inte lysa en bluff, men frågan är om extra fluff behövs? Samma med en portfölj man skapar själv. Statistiken säger bara att investera globalt.

Är det egentliga problem inte hur en specifik fond har gått snarare än Lysa i sig?

Utveckling i år:
MS INVF Global Opportunity A +29.42%
Coeli Global Selektiv R SEK +12,5%
DNB Global Indeks A -1,3%
SPP Global Aktiefond A -1,3%
Avanza Global -4,06%
Länsförsäkringar Global Indexnära: -4,83%

Morningstar Global Markets (SEK): -6,4%

Min Lysa som är 78/22: -4,4%

Här syns det STOR skillnad och det är helt upp till vilket innehav fonderna har, att utvärdera Lysas innehavs enskilda utveckling är lite svårare enligt mig då de inte skriver ut exakt vilka Vanguardfonder som ingår rent namnmässigt.

Det är som att jämföra olika saker och förvänta sig att de presterar likadant.

Det är klart att jag inte är nöjd med utvecklingen för varken Länsförsäkringars globalfond som är basen i mycket att mitt sparande, inte heller är jag nöjd med utvecklingen för mitt Lysa konto.

MEN det innebär inte att de direkt underpresterat jämfört med marknaden på något sätt, enskilda fonder- JA men det går alltid att leta upp och givetvis tar ni som vill jämföra det som ger mest skillnad för att bevisa en poäng.

Tobias

“det innebär inte att de (LYSA) direkt underpresterat jämfört med marknaden på något sätt”

Jo det kan man verkligen säga att LYSA gjort. Stockholms index inkl utdelning är hittills i år -0,9 %

LYSA 70/30 = -4,8 %

LYSA 80/20 = -5,5 %

LYSA 90/10 = -6,3 %

LYSA 100/0 = -7,0 %

Det handlar om en underprestation motsvarande nästan ett helt års börsuppgång (historiskt medelvärde).

Viola:

Menar du att du har en ren Sverige aktiefond version av Lysa? Annars kan man inte jämföra dem med varandra.

Annars kan vi lika gärna jämföra med börsen i Australien, den har säkert inte heller följt Lysas utveckling och är ungefär lika relevant.

Det enda du kan jämföra med är om du själv sätter ihop en liknande portfölj, med liknande fördelning mellan marknader och räntor.

Lysa är inte stockholmsbörsen

Om du har 100/0 lysa, så är bara 20% Lysa Sverige Aktier B (stockholmsbörsen)

om du har 75/25 lysa, så är bara 15% Lysa Sverige Aktier B (stockholmsbörsen)

om du har 50/50 lysa så är bara 10% Lysa Sverige Aktier B (stockholmsbörsen)

du får jämföra rätt portföljer med varandra

Däremot så har Lysa Sverige Aktier B avkastat +1,10% i år (2020-10-27)

Man kan alltid satsa på maratonlöpare som springer de första tre kilometerna snabbast, även om de aldrig sprungit maraton på 42 km tidigare. Frågan är hur klokt det är och vad det säger om en som person, som tittar på kortsiktig avkastning när man endast presterar på börsen långsiktigt genom exponentiell avkastning.

Den här snubben ser ung ut.

Habo

Nej LYSA är inte 100 % stockholmsbörsen. Det vet väl alla.

Men det är ju inte det som är poängen. Poängen är att väljer du att investera dina pengar hos LYSA har du hittills i år fått mellan - 5 % och - 7 % i avkastning.

Dina surt förvärvade sparpengar har minskat kraftigt i värde. Det hade varit mycket bättre att spara på bankkonto!

Aen

Det blir tyvärr inte bättre för LYSA om vi tar ett längre tidsperspektiv. Det blir mycket sämre. På 5 år har LYSA avkastat 30 - 40 % beroende på andel räntor. En vanlig global indexfond har avkastat mer än 20 % mer på den tidsperioden.

Nej, skippa LYSA. Det är en riktig katastrof. Den varning som utfärdades av frågeställaren Fabian är högst motiverad!

Viola vad händer om du tar på 15 års sikt då? ?

Sen för övrigt så är det väl du som är fabian?

Ankeborg

Har du badat i dina pengar idag Joakim?

Det lönar sig inte att gå tillbaka så många år. Världen ser nu helt annorlunda ut. Även 5 år är på gränsen till vad som är lönt att jämföra.

LYSA redovisar ändå på sin hemsida 129 % på 15 år på sin hemsida. Jag kollade vad Nordea Småbolagsfond Norden avkastat på 15 år. Det blev 509 %.

Detta ger en tydlig slutsats: Oavsett vilka tidsperioder vi roar oss med att jämföra så är LYSA i särklass sämst!

Ja slutsatsen är att du jämför helt olika saker.

Varför inte jämföra med Bitcoin, är lika relevant som att återigen ta och jämföra med något helt annat än vad Lysa är, småbolag är endast en liten del.

Men jag tycker du gör så att du investerar ditt hela kapital i Småbolagsfonder och sitter lugnt i båten när marknaden går ner 70%.

Man kan inte jämföra fond a med fond b för att dom följer inte samma index! Det klart man kan.

Den enda jämförelsen som är relevant i slutänden är hur mycket pengar som ramlar ner på ditt konto!

Har du haft LYSA sedan årsskiftet har du förlorat mellan 5 och 7 %. Hade du istället satsat på bra aktiva fonder hade du blivit ca 40 % rikare!