Lysa. Säker investering eller sjunkande skepp?

Hej,

Funderar på att hjälpa min syster sätta igång med sitt sparande. Hon har noll koll på börsen och inget intresse i att lära sig det heller. Tänkte då att hjälpa henne skapa ett konto hos Lysa som skulle passa henne alldeles utmärkt. Ett passivt sparande mao!

Har dock kollat upp Lysa på allabolag.se och dessa siffror är allt annat än grönt ?

Nu undrar jag hur stor vikt jag bör lägga på ett företags ekonomi och välmående? Förstår att Lysa är ett nytt bolag där det vanligtvis tar tid att gå med vinst, men är det säkert att starta sitt sparande i ett bolag som visar förluster på flera hundratals procent år efter år?

Ja, jag är bekant med begreppet “insättningsgaranti” och “investerarskydd”. Men bortsett från det.

Tack!

Lysa är en katastrof. Sätt 100 % pengarna på en global indexfond. Det är heller inget jättebra alternativ, men det är i alla fall bättre än ett bankkonto. Ska man får bättre avkastning så krävs att man har åtminstone lite intresse, men det har hon ju inte som du skriver.

En liten sammanställning av de större fondrobotsbolagen i sverige och deras finansiella välmående samt när de registrerades (enligt allabolag.se).

BetterWealth -4.4m, 2016
Savr -7m, 2016
Lysa -10.9m, 2015
Opti -16m, 2014
Fundler -20m, 2015

Jag har inte kollat upp vilket bolag som har mest förvaltat kapital och hur det bör tolkas i samband med lönsamhet eller brist på den men det är värt att notera att Lysas minusresultat är absolut inget unikt för branschen.

Som jag tolkar det så är deras mål att bli lönsamma inom några år, kommer inte ihåg när dock, detta sades i ett av besök de gjort till rikatillsammans.

Personligen är jag inte orolig för att bolaget går under, vi har insättningsgaranti och av de robotar som finns där ute är Lysa det jag fått bäst intryck av (helt ovetenskapligt).

Läs gärna denna artikel:

http://cornucopia.cornubot.se/2019/10/nar-lysa-nollresultat-2020-och-vinst.html

Ägarna la även in ytterliggare 60 miljoner kr i våras:

https://www.breakit.se/artikel/26457/hajpade-robotradgivaren-lysa-lanserar-ny-tjanst-det-ar-framtiden

Lysa har stabila och starka ägare som tänker långsiktigt. Sen så förvaltar lysa över 10% av allt fondsparande som sker i Sverige, vilket är rätt mycket. Över en miljard som kommer in per år enbart av kundernas månadsspar hos lysa. Dessutom så har Lysa börjat med konton för företag nu också, vilket säkert kommer dra in en hel del till förvaltat kapital.

Men …fonderna ger ju ingen avkastning.

OMXS30 har gått upp 3,5 %. Barnportföljen har gått upp 2 %. En vanlig global indexfond har gått upp 1 %.

Även om LYSA inte konkar är det ändå ingen tröst när avkastningen hittills i år är minus 1 % (för LYSA 90/10)

Man blir inte rik på negativ avkastning och inflation.

hej läs gärna: https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/lysa-ar-egentligen-lonsamt-men-satsar.html

KK: avkastning i år för lysas olika fonder

lysa aktier c…-1,42%
lysa global aktier hållbar b…+1,96%
lysa sverige aktier b…+6,72%
lysa räntor c…+0,37%
lysa räntor hållbar b…+0,70%

din avkastning beror på din risknivå samt om du har valt lysa bred eller lysa hållbar

Som jag skrivit avser den 90/10 och är den siffra som finns på LYSAs hemsida. Det blir enklast att göra jämförelser då! Barnportföljen har samma 90/10. Indexfonder är 100/0 men är ändå bra jämförelsebas liksom index.

Fabian

Det spelar väl ingen roll vad ingredienserana ger när det är hela kakan som resulterar i den avkastning som hamnar på ditt fondkonto!

Jämfört med index inkl utdelning har LYSA 90/10 bred avkastat:

i år -1,5 % (index = 4,7 %)

1 år + 2,8 % (index = 12,8 %)

5 år + 43 % (index = 145 %)

Inga roliga siffror för den som sparar i LYSA 90/10!

Index inkl utdelning på 5 års sikt ska vara 49 %. Då ser det bättre ut på längre sikt. Men LF global har på samma tidsperiod avkastat 77 %. Så 43 % är en låg siffra på 5 år.

Går lysa under så är det väl ändå du som ägare av underliggande fonder som fortfarande äger dina andelar. Gissningsvis kan det bli lite tidsfördröjning innan man får kontroll över dem.

Är man orolig över att använda nya uppstickare, så erbjuder väl även Avanza fondroboteri.

Vid slarv eller brott så kan man förlorar allt förutom 250 000 kr, investeringskydd, som riksgälden ger.

Dvs inte om marknadsvärdet på ens fonder minskar.

Man får upp till 250 000 kr om t.ex. ett lagbrott har skett där investerarnas pengar använts i företagets kassa, eller om det varit något slarv på samma sätt. Och inte använts för att köpa fonder/aktierandelar m.m.

Lyssna inte på de flesta som gnäller om lysa här. Det är bara dumt av dom att jämföra lysa med t ex teknik fonder på ett års basie. De glömmer alltid säga att t ex Swedbank teknik sjönk 400% 10 år sedan och tog 8 år för att gå + igen.

Lysa ger en bra avkastning under tid. Men kommer inte vara den som rusat mest under 1 år

Sjönk 400 %???

Det var ingen dålig nedgång! Blev investerarna skyldig fonden pengar då?

400% hänger mer på när man investerade. Om du var med från början så gick den upp 400% innan raset. Och upp ungefär nästa 500% efter det. Visst 100% är ju inte illa. Men tänk och se denna spikraka kurs upp på 5 år. Investera 1 million. Och se det sjunka till kanske 100 000 för du var för girig och hade för brott att tjäna pengar. Måste kännas rätt så dåligt

Dan

“Lysa ger en bra avkastning över tid”. Nej du har dålig koll.

Man behöver inte jämföra med kursraketer. LYSAs avkastning är en katastrof även om du jämför med tex Länsförsäkringar global indexnära. Den fonden rekommenderas ju ofta här på bloggen.

i år LYSA 90/10 = -1,5 %

1 år LYSA 90/10 = +2,9 %

5 år LYSA 90/10 = +43,3 %

1 år LF = +1,1 %

1 år LF = +4,4 %

5 år LF = +76,9 %

På 5 års sikt tappar du 76,9 - 43,3 % = 33,6 % …det är väl inte bra avkastning över tid!

Det är väl högre risk/volalitet i LF än Lysa 90/10 (kanske även om man jämför mot Lysa 100/0)? Då blir ju jämförelsen tämligen ointressant.

Håller med Robert.

Och “över tid” är inte 5 år.
5 år är länge för att se målarfärg torka.
Men på börsen är det inte mycket att basera statistik på.