Jag tycker inte det är riktigt rättvist att jämföra LYSA aktier med LF Global eller en vanlig globalfond som följer MSCI World, då det indexet varken har småbolag, övervikt mot Sverige eller utvecklingsmarknader i sin komposition. Det närmaste man kan komma med enbart en fond är MSCI ACWI som innehåller typ 10% utvecklingsmarknader., exempelvis SPP Global. Jag har valt den via min tjänstepension för där är den superbillig (0,16%). Jag har inte jämfört LYSA med SPP Global, men då hamnar vi hos Avanza på nästan samma pris i form av förvaltningsavgift (0,34%).
Att globalfonder som följer MSCI World gått bättre än LYSA beror väl till stor del tack vare en extremt hög allokation mot USA, S&P500 har väl haft en sjukt bra bull-run sen x antal år tillbaks och särskilt tech-aktierna. LYSA har uppenbarligen tagit ett beslut om att minska den exponeringen då de har 12% mot utvecklingsmarknader och 9,6% mot småbolag (utanför USA, de har väl förmodligen småbolag i sin nordamerikafond).
Med det sagt menar jag inte att MSCI World (LF Global) är ett dåligt val.
Och vi kan inte veta vad som kommer gå bäst om 5 år, vi vet däremot vad avgiften är för de olika lösningarna, vill man ha en lika diversifierad portfölj som LYSA Aktier så måste man också lägga till mer fonder som kostar därefter, man skulle kanske behöva säga att vi skulle behöva köpa samma ETF’er men då får man en valutaväxlingskostnad samt courtage.
Jag gick igenom mitt LYSA-innehav och kalkylerade om deras allokation och ETF’er till Portfoliocharts. Det är intressant att se hur det stått sig i deras backtestning. Har ingen stark åsikt kring detta, utan det var mest som en kul grej. Jag kanske fått någon viktning fel men tror inte det är supermissvisande.
LYSA 100% aktier
Short-code ZSWEXAA15AB20BA01BB14CA05EA02EH10FA12HA01PA20Z
MSCI World 100%
ZSWEYDA00Z