Det uppskattar jag med LYSA också, de är (i min uppfattning) betydligt mer ärliga och transparenta än andra företag inom finansbranschen.
Detta kan jag bekräfta. Jag har skrivit och ställt en massa frågor till dom pga att jag håller på med ett hobbyprojekt som heter Lysakoll (www.lysakoll.se).
Dom har hela tiden tagit sig tid och svarat på frågorna, dubbelkollat mina uppgifter, skickat listor med fondnummer (ISIN), hjälpt till att hitta deras ingående fonder på Yahoo och gett allmänna tips. Nu pratar vi om att gå lååångt utanför vad som kan krävas av vanlig kundsupport ![]()
Det ska dom har väldigt mycket credd för tycker jag.
OBS: Lysakoll är EJ ett samarbete med Lysa, de har inget ansvar i projektet.
Vilket roligt projekt @RobertK! Kan du inte berätta mer?
Här på bloggen ser man ofta positivt på indexfonder och globala fonder. Det jag menar med att de mesta som rekommenderas här har avkastat väsentligt bättre än LYSA 100 %.
Under innevarande år har endast 25 % av Avanzas indexfonder avkastat lika dåligt som LYSA eller sämre. Statistiken är ändå sämre om vi tar global fonder. Endast 15 % har avkastat lika dåligt som LYSA eller sämre.
Absolut. Idén började pga att jag har större delen av mitt sparande hos Lysa, men jag har även en del aktier (investeringsbolag, Tesla osv), och även om tanken med Lysa är att vara passiv, så kändes det tråkigt att jag inte kunna kolla till hur mitt Lysa-sparande gick lika lätt som med övriga aktier (genom Aktie-appen på telefonen ex).
Så jag började bygga på Lysakoll för skoj skull när jag insåg att man kunde hämta kurserna för alla ETF:er som ingår i Lysa Aktier C från Yahoo (eller jag trodde att man kunde det..). Sedan dess har jag utökat till att hämta kurserna även för resterande fonder, samt en hel drös med jämörelseindexar för att kunna göra ett estimat av de fonder som inte handlas genom ETF:er.
Men det är ett work-in-progress som går rätt långsamt.. du är ju själv programmerare om jag förstår det rätt, och du vet kanske hur sakta ett projekt som drivs på sidan av ett heltidsjobb och två barn kan gå .. ![]()
På agendan ligger att ta hänsyn till valuta-kursen också, eftersom många av ETF:erna handlas i euro. Samt mycket mer.. jag är inte så duktig på att skriva om det här, kodar hellre.. men Lysakoll finns på Facebook, följ och dela gärna så blir jag glad
Definitivt roligare att hålla på med om det är fler som använder det.
Roligt! Jag visste inte att man kunde länka på det sättet, intressant resultat också.
Vad är det som har gjort att Lysa har presterat så mycket sämre än andra globala indexfonder?
Jag trodde först att det var på grund av tillväxtmarknader men när jag tittar på spp global aktiefond som innehåller tillväxtmarknader ser jag att sedan lysa skapades gick de upp 36% medan spp global aktiefond gick upp ca 52%.
Därför att Lysa inte är en global indexfond. Avvikelse mot globalt index (oavsett om det är MSCI World Index som LF Global, eller MSCI ACWI som SSP Global) är alltså förvänta sig och högst naturligt.
Om du kikar på lysas exakta innehav så ser du vad som ingår. Exempelvis finns både små och stora bolag med, och exempelvis en tilt mot sverige.
Svaret på frågan varför lysa gått som lysa gått är enkel. Det har helt enkelt gått exakt så som underliggande tillgångar gått, minus lysas avgift på 0.24%. Hade du investerat i exakt de tillgångarna själv på ett ISK hade du alltså kunnat förvänta dig samma utveckling.
Jag antar därför att din fråga egentligen är varför lysa valt den fördelning de gjort, vilket också är en mer relevant fråga. De förklarar det ganska utförligt här: Lysas Whitepaper
Tjänstepensionen går inte att ha på Lysa t ex det kan vara en anledning.
LYSAs whitepaper (summeringen):
Lysa kombinerar sitt erfarna investeringsteams omdöme med en smart automatiserad investeringsplattform. Detta innebär att vi kan erbjuda en kraftfull förvaltning som maximera våra kunders avkastning givet kundens individuella mål, ekonomiska situation och risktolerans. Då Lysa har byggt bort intressekonflikter mellan sig och kunden kan vi erbjuda ett investeringsalternativ som innebär lägre avgifter, god diversifiering och högre förväntad avkastning för kunden".
Det låter ju jättebra … Jag konstaterar att en bred global indexfond har avkastat väsentligt bättre än LYSA 100 %. Den historiska avkastningen är ett faktum. Hur det blir med avkastningen framöver vet vi inte.
Jag tycker vi borde följa upp hur avkastningen utvecklas på den här på bloggen. En månadsrapport med LYSAs avkastning jämförd med Rikatillsammans portföljerna, de breda globala indexfonderna och OMXS30 inkl utdelning tror jag vore av intresse av alla som läser bloggen.
Det kan väl Jan eller hans medhjälpare fixa?
Yes, det blir ett av de första inläggen på andra sidan årskiftet. Jag har gjort det de senaste åren och tänkte fortsätta även i år.
Termen “bred global indexfond” är verkligen uttjatat och mer eller mindre inkorrekt. Det finns ingeting “brett global” i att utesluta småbolag, utesluta gigantiska Kina, utesluta kommande ekonomier såsom Indien/Brasilien, etc.
MSCI World Index som globala indexfonder ofta följer har “large and mid-cap representation across 23 Developed Markets (DM) countries”.
Notera att småbolag inte finns med. Notera att världen nästan har 200 länder och definitivt inte bara 23 länder.
Självklart har globala indexfonder överpresterat senaste 10 åren eftersom USA har varit ett draglok för hela världens ekonomi. Men glöm inte att det tog Microsoft FEMTON ÅR att återhämta sig efter IT-kraschen, d.v.s. FEMTON ÅR att komma tillbaka till samma aktievärde som innan kraschen. Så det finns perioder där stora amerikanska bolag går sämre, och det finns perioder där de går bättre. Men det är extremet uttjatat att höra unga personer som bara kollar statistik för t.ex. 5 år tillbaka till i tiden och sen försöker påstå att de för evigt kan slå marknaden. Momentum+tech går extremt bra nu. Grattis till alla som har övervikt i detta i sin portfölj. Men glöm inte att världen kan ha inflation, deflation, högkonjunktur, lågkonjuktur, högräntelägen och lågräntelägen. Historien sträcker sig längre än 5 år bak i tiden, tro mig.
LYSA gör sitt bästa att investera i allt. Småbolag och stora bolag. Kina och emerging markets. Därför är det en toppenlösning för den stora massan av människor som varken har tid eller intresse eller kunskap att byta när globala indexfonder slutar överprestera.
Haha. Det verkar som vi är tillbaka i precis samma läge där vi var till slut på det tidigare forumet.
Nu gick tråden från en verkligen intressant och givande diskussion om momentumstrategi till samma LYSA-bashing som tidigare. Inklusive att det börjar luta mot otrevlighet och en ovilja att respektera andras åsikt och argument. Till slut blev det tydligen samma sätt att markera ord och ett behov att månadsrapportera skillnaden mellan LYSA, globala fonder och sedan förmodligen aktiva Morgan Stanley fonder som vi fick läsa FLERA gånger.
Visst duger det bra att titta på utveckling av de olika investeringsupplägg en gång om året… och egentligen endast för dem som tycker att avkastning är det enda det handlar om och borde jämföras. Det nämndes redan flera gånger (men kanske har inte alla läst, fattat eller rent av ignorerar det) att risktolerans och bekvämlighet är exempel av andra faktorer som kan spela roll i ens val.
Jag ser också fram emot Jans årliga sammanfattning om hur saker har gått och vad som kan ändras i portföljerna. Jag förväntar mig dock inte ett uttalande av honom som säger “Det här är bäst… ALLA ska byta till den lösningen”… utan en betydligt mer nyanserad bild av saker som innehåller kloka funderingar om alla investeringsalternativ som skrivs om här på bloggen. Alternativ som passar olika typer av personer med olika investeringsbehov.
Det är därför det är viktigt att följa upp sina investeringar.
Jag kör momentum, men när jag ser att “toppenlösningen” LYSA tar över och presterar bättre avkastning än den portfölj jag har nu … då är jag beredd att byta.
Jag satsar på det som avkastar bra nu! Det är det som är momentum.
… och om man skulle vara intresserad går det t.ex. att läsa den här tidigare tråden och hur den spårar ur.
Jag ger tipset att framförallt läsa genom alla kloka argument om ämnet och inte bara det som upprepas flera gånger av en viss användare.
Jag kan tycka att det är en del bias åt båda hållen i tråden, men diskussionen är nyttig, det är bra att ifrågasätta åt båda håll.
Om något avkastar mindre än något annat så det viktigt för dem som investerar eller kan tänka sig att investera i ett instrument att de förstår varför det är så. Kan man i tråden komma fram till detta så vore det perfekt.
Jag ska inte säga att jag kan bidra med någon sanning, men kan försöka ge lite data.
Efter gårdagen (2020-12-09) är 1 års resultat så här:
Lysa 100% aktier: 4,98%
Länsförsäkringar Global Indexnära (LGI): 4,90%
Nu i skrivande stund är alltså Lysa på bättre resultat än LGI. Innebär det nu att Lysa är en bättre investering än LGI? Kan man avsluta tråden?
Då argumenten i tråden varit att Lysa har en annan uppdelning, investerar mer i Sverige, har emerging markets, har globala småbolag, har svenska småbolag, så bör vi titta på hur det gått för dem också.
Nedan är några exempel:
2020-12-09 (ett års resultat)
Lysa 100% aktier: 4,98%
Länsförsäkringar Global Indexnära: 4,90%
OMXSPI: 15,59%
Avanza Emerging Markets: 8,15%
iShares MSCI World Small Cap: 5,66%
PLUS Småbolag Sverige Index: 21,85%
Jämför jag med ovanstående fondexempel och Lysa, så hade de gett ett bättre resultat tillsammans än Lysa, och då haft en portfölj uppdelad likt Lysa.
Jag kan tycka att frågan fortfarande är relevant om varför inte Lysa gått ännu bättre än de gjort senaste året, då speciellt svenska börsen som man har övervikt på, gått som tåget, samt att emerging markets även gått bra i höst.
Några frågor som jag gärna fått inblick i för att förstå varför de inte gått bättre:
Hur viktas olika marknader, brancher, företag i de innehav som Lysa har? Är de likaviktade, är de efter storlek etc? Skiljer sig denna typ av viktning jämför med andra typiska index? Vad säger forskningen om vad som är bäst viktning? Frångår man den viktningen på något sätt i Lysa/dess innehav?
Det är helt ointressant och oviktigt Lysa eller LF Global indexfond vilken är bättre. De är nästan exakt lika bra och det borde majoriteten av oss hålla sig till . Det är bara smak sak vilken man vill spara i. Alla som har lyckas hitta till Lysa eller Global indexfond sparar månadsvis har de valt ett utmärkt långsiktigt sparande. Problemet har de som underpresterar index långsiktigt och majoriteten av okunniga små sparare som blir lurade sv bankförsäljare(rådgivare) som säljer åt de egna dyra aktiva blandfonder och dyra aktiva fonder som brukar underprestera index långsiktigt. Sedan är det fritt val till de som har lite mer kunskap om börsen välja på sitt sätt. Det finns inget rätt eller fel i nuet. Det är ändå något som vi vet om 10-20 år. Lycka till.
Jag håller med Jacke till viss del:
Enligt 80/20 principen brukar man ju påstå att 80-procent av effekten kommer från 20% av orsakerna.
Diskussionen mellan lysa eller breda, billiga globalfonder är helt klart utanför detta fack. Jag vill påstå att detta är en diskussion som handlar om de sista 20-procenten av effekten.
Det betyder dock inte att diskussionen inte är värd att hålla, men dess betydelse ska inte överskattas. För de flesta av oss (som inte redan har en förmögenhet att investera) är nog den effektivaste handlingen för vår ekonomi att sluta skriva på forumet, arbeta några timmar extra, och investera lönen av detta så som man själv tycker är bäst.
Men för de av oss som är överdrivet intresserade och/eller redan har en förmögenhet att investera är denna diskussion viktig, men förmodligen inte så viktig som vi vill tro.
Min egna reflektion inom detta område är detta:
- Det är väldigt svårt att mäta riskjusterad avkastning, det mycket lättare att endast mäta avkastning.
- Jag tror personligen att lysa i längden kommer att ge en högre riskjusterad avkastning, men jag tror även att en bred, global, billig indexfond kommer att ge en väldigt bra, riskjusterad avkastning.
- Jag tror på lysa eftersom jag tror på deras förvaltnings-filosofi, vilken är baserad på empirisk data och validerad forskning.
När du ser att Lysa har gått bättre utan att du har varit investerad så har du missat den avkastningen du ser
Haha, förutom en viktig sak @Adde.
Och det är att nu när det nya forumet är här så får alla inlägg av samma e-postadress samma användarnamn. Det är så mycket enklare att följa än förvirringen i det gamla. Jag kan härmed avslöja att den numera arkiverade tråden “lysa-saker-investering-eller-sjunkande-skepp” som lyckligtvis nog finns kvar för allmänheten i original här: Internet Archive och i den nuvarande versionen här: Nya forumet inne håller lite intressanta fenomen.
Utan att hänga ut användaren direkt här, då denne är aktiv även i denna tråd med samma agenda, så:
Samma användare som på gamla forumet använde ett 10-tal+ olika namn, även i samma tråd (exempelvis den jag länkade till ovan), glömde dock uppenbart att byta e-postadress mellan namnbytena. Samma e-postadress kopplas numera till samma användarnamn, och det “alias” man kunde byta mellan varje inlägg i förra forumet har nu ersatts till att bli en och samma användare oavsett vilket namn man valde då. En enkel matchning mellan ovan två sidor ger att bara i den tråden kallade han sig Ursula 7 gånger, även Yes Sir en gång, Hillevi 4 gånger, Stellan också 2 gånger, samt även KK 2 gånger och även 102. Sedan orkade jag inte räkna mer ![]()
Nu är det jobbigare att göra så, så nu tror jag ändå att diskussionen kommer bli mer sansad när man inte kan trolla lika lätt.
Tillägg, han kallade sig Lisa i det fantastiska inlägget och förespråkade som vanligt MS Invf Global Opportunity. Källa: gamla forumet Jag tror jag nu förstår varför han inte vill dela sin portfölj på shareville, det är jobbigare att kunna vara flera personer då ![]()