LYSA vs Länsförsäkringar Global vs annat som gått bättre 2020

Ibland känner jag mig så naiv att jag inte alls har tänkt så. Men ja, din analys är ju korrekt i mångt och mycket. Jag importerade på mejladress och inte användarnamn. :slight_smile:

Jag och @Robin har bättre verktyg för moderering av forumet här, så hjälp oss gärna genom att flagga svar så att vi kan få bra diskussioner här på forumet. Forum där trådar spårar ut finns det många på nätet. Tack. :pray:

4 gillningar

Jag tror att det största misstaget aktiv fond entusiaster gör, är att de tror att de kan bli rika genom monthtrading eller yeartrading och inte genom att jobba.

Det är bättre att jobba (eller utbilda sig till ett bra jobb först) och därefter investera en del av ens pengar varje månad i indexfond eller LYSA.

Man är en entusiast för investeringar om man skapar flertalet olika konton för att skriva hur bra det är, oavsett vilken investering. Det är bra att vara överdrivet entusiastisk över något. Men inte över det här.

Istället för att satsa på högsta avkastningen, satsa på att det ska vara så tråkigt som möjligt.

Lista gärna fonder på en tråkighetsskala. Ett år går bra. Välj därefter.

2 gillningar

FlashbackTillsammans? :rofl:

Först tyckte jag det lät roligt, men nu fick jag ångest av tanken.

2 gillningar

Tycker detta är intressant! Har sökt igenom trådar i detta (väldigt goa) nya forumet samt i det gamla. Som nämnt ovan var det mycket hat mot LYSA från några få (eller bara en? :joy:) individer.

Jag hakade på LYSA för ett år sedan baserat på dessa punkter:

• Gillar tanken med fondrobotar – de är förmodligen smartare än jag som lekman är.
  • Jan rekommenderar det gång på gång i sina artiklar.

Jag slutade därför att månadsspara i mitt ISK hos Nordnet och satte upp två hinkar (90/10 och 60/40) på LYSA istället.

Nu såhär i slutet av året är det kul att jämföra:

Konto Utveckling i år
LYSA 90/10 +2,53%
Nordnet ISK +5,93 %

(ISK:t är Jans klassiska “Globala portfölj”).

Med det sagt:

“Varför bör jag månadsspara i LYSA och inte i portföljer hos Nordnet?”

Det jag plockar upp härifrån är:

• LYSA presterar bra på lång tid – jag har ej sett frukterna av LYSAs jobb ännu.
  • LYSA har bättre riskjustering (inte alla ägg i en indexfond).
  • LYSA har vetenskapen med sig. “Globala Portföljen” har Jan och andra (:heart_eyes:).
  • LYSA är svår att jämföra med en vanlig global indexfond.

Detta var ett bra citat! :point_up:

Jag ser fram emot Jans artikel med jämförelser från året som gått :sparkles::sparkles:

När började du med portföljen? När jag gick in på deras sida nu står det att deras aktiedel gått upp endast 1,05% i år, 0,98% för en 90/10-portfölj. Hur är det ens möjligt med så låg avkastning, vilket index är upp så lite?

Nordnet-portföljen skapade jag i augusti 2017. LYSA började jag med i augusti 2019.

:man_shrugging:

Edit: Är det endast fördelningen för aktier/räntor på LYSA som styr? Jag undrar om jag tagit för lite risk i deras frågor om ens ekonomi…

Står ju på deras egen sida https://lysa.se/avkastning/ att en portfölj med 100% aktier hos dem gått upp enbart 1,05% i år. Som jämförelse har stockholmsbörsen som helhet gått upp 13,34%, OMX30GI 7,05%, LF Global Indexnära 1,64% och S&P500 13,05%. Det borde vara omöjligt att underprestera så mycket ens om man försökte.

Du jämför äpplen med päron. Att jämföra enskilda länder som gått bra iår med en global portfölj som lysas blir bara felaktigt. Lf global indexnära går ju hyfsat och jämföra och anledningen till att Lf leder med ca 1% är just att dom har högre andel Usa jämfört med Lysa.
Finns många länder som fortfarande ligger minus iår.

Lysa har en extrem övervikt i Sverige jämfört med LF, så jämförelsen med hur det gått på svenska börsen är högst relevant i diskussionen. USA har inte gått så bra för oss som handlar i Sverige, då pga USD-fallet.

LYSA har väl (om det inte nämnts i tråden redan) också en ganska stor exponering mot Globala småbolag (15%) och Tillväxtmarknader (15%).

Utan att förta diskussionen så har jag ett pågående samtal med LYSA. Den 10 januari har jag planerat för avsnittet “Hur gick portföljerna 2020” och då kommer vi dyka ner i dessa frågorna. Vi har nämligen inte slutresultatet förrän den 4 januari då den sista dagskursen på de underliggande fonderna måste vara inrapporterad.

2 gillningar

23 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?

Bröt du diskussionen om Home Bias till en egen tråd här. En mycket intressant diskussion men lite off-topic i den här tråden. :slight_smile: