Varning för LYSA

Skulle önska att Jan skrev en kommentar ang Lysa och hur han ser på utvecklingen under olika tidperioder. Eftersom Jan har samarbete med Lysa så finns det såklart ett incitatment för honom att rekommendera dem. Men vad jag förstått så har Jan och Caroline själva pengar på Lysa, skulle dock vara intressant att vet hur stor/ lite % de har där kontra hela sitt kapital. Kanske ett nytt Lysa avsnitt???

Jag har själv valt att flytta över de mest till Lysa då det har rekomenderats av Jan och det är enkelt, men visar det sig att Jan och Caroline bara har någon estaka % där så känns det mindre bra att lyssna på de rådet.

Vad Jan och Caroline har på Lysa är inte relevant för dig. Inte för någon faktiskt. Om du tar beslut med dina pengar, baserat endast på vad någon rekommenderar, så har du inte lärt dig något av att lyssna eller läsa bloggen.

Lysa som tjänst är byggd på vetenskap. Punkt. Det är objektivt sett en bra lösning för individer som inte vill, orkar eller kan bygga ihop en egen portfölj. Faller du in någon av kategorierna kan Lysa vara rätt för dig. Den kan vara rätt för många andra också. Tex använder jag Lysa som en benchmark för mig själv och mina egna portföljer.

Jan och Caroline kan ha 1000 kronor eller 10 miljoner på Lysa. Det förändrar inte tjänsten i sig. Tjänsten i sig ÄR bra. Den löser de problem den påstår sig lösa. Din frågeställning visar bara på att du inte satt dig in i vad Lysa faktiskt är och OM det är något för dig. Du har istället blint lyssnat när du bör skaffa dig egna uppfattningar.

Mitt råd till dig är att på riktigt tänka igenom vad du vill ha utifrån ditt sparande, ifall Lysa hjälper dig nå de målet och ifall du är villig att betala deras avgift. Om de hjälper dig nå målet och du anser att avgiften är rimlig, vad spelar det då för roll vad Jan och Caroline gör? Svaret är noll.

Tobias

“Men jag tycker du gör så att du investerar ditt hela kapital i Småbolagsfonder och sitter lugnt i båten när marknaden går ner 70%”.

Jobbar du som fondmäklare? och dessutom har en kristallkula som talar om för dig hur det blir i framtiden?

Det var nog den dummaste kommentar jag läst på länge!

Ok, omformulerar “när marknaden” till “om marknaden” istället så kan du sluta grina för att någon avfärdar dina försök till att trolla med jämförelser som troligtvis är de skevaste jag sett för att tvinga fram ett budskap.

Och nej, jag är inte fondmäklare, inte Buffet, har ingen kristallkula utan snarare är en realist som inser att när/om marknaden får ett rejält bakslag så kommer just fonder med stor risk vara med i toppen av de som faller mest.

Tobias

Grina och trolleri hör till barnkammaren Tobias. Men det är kanske där du tillbringar din tid.

Realist? Vid raset i våras dippade indexfonderna ca 32 %. Hur gick det då för aktiva fonder som tex MS INVF Global?

Dom dippade väsentligt mindre. Nej, någon realist är du inte heller!

Viola

Fast nu var ju hans kommentar att du grinade och trollade, så det kanske är du som tillbringar din tid på dagis? Kom igen när du växt upp och kan ta till dig forskning.

Det fanns aktiva fonder som exempelvis MS INVF Global Property A, som i princip saknat återhämtning sedan corona-dippen. Den är på −32,75% i år. Så mycket sämre än index. Kunde man veta det i förväg? Nej. Och det är precis det som är hela grejen och som forskningen visar och som du inte kan ta till dig.

Att vara aktiv innebär att avvika från index. Några kommer gå bättre, några kommer gå sämre. Din älsklingsfond är en av dem som just nu gått bättre, och MS INVF Global Property A har gått sämre. Det forskningen säger är att innan de redan gått bättre respektive sämre vet man inte att de kommer göra det. Och det är inte ens 50/50, eftersom de aktiva fonderna tar ut högre avgifter.

Så ja, du har rätt i att din MS-fond gått bättre, och det är helt enligt förväntningarna att en aktiv fond går bättre än index. Precis som att en annan aktiv fond kraftigt kommer underprestera. Om det hade varit så enkelt att titta lite snabbt på graferna över hur de presterat tidigare och bara välja rätt fond baserat på det, hur kommer det sig att det inte finns någon fond-i-fond-lösning som gör just det och sopar mattan med alla andra fonder år ut och år in? Nej just det, det är helt enkelt inte görbart. Kanske enskilda år, men ju längre tidsperiod man tittar på, desto färre lyckas. Desto längre period desto fler gånger måste man ha tur med tärningen. Och man slår inte sexor 20 gånger på raken även om man ibland kan ha tur att göra det två gånger.

Om du är så säker på att du kan slå index över tid med att välja rätt fonder, skapa en egen fond-i-fond som gör just så och bli rikare än buffet. Du kan ju ta ut en brutal avgift på fonden, säg 20%, eftersom du kommer överprestera mer än så mot index! Wow alltså! Du kommer bli kändis!