Swedbanks rådgivare dumförklarar/ oberoende rådgivare?

Pratar med rådgivaren från Swedbank, där jag påtalar att jag vill ta ut/ stänga mina barns fondkonton. Han säger då ”ja, du har ju en massiv hög med pengar på ditt eget sparkonto”.
Jag svarar ” ja, buffert och en del ska flyttas till lysa”.

Till svar får jag lite hånskrattande. ”Lysa, vad är det?” Jag svarade… Han fortsätter; vi kan erbjuda dig ett bra fondsparande och göra det bättre och vi har ju RIKTIGA människor bakom spakarna och inte nån robot. Dvs, aktiv förvaltning och det kostar inte mer än dina 0.4%. Jag tycker allafall att det känns mycket tryggare med en riktig människa som förvaltar dina pengar än en robot. Tycker inte du frågar han mig. :hot_face:

Jag tittar på mitt lysa konto och där är det då Minus just nu🙈. (Öppnat för 2 månader sedan och jag är INTE bra på detta).

Ja, då får man ju lätt troll i huvudet och frågorna blir;

1. HUR ska jag tänka nu? Klart jag är lite orolig med lysas minus :joy:. Men älskar tanken att inte behöva göra nått mer än spara ihop pengarna, vilket jag är bra på!

2. I podden hörde jag att Jan kan rekommendera oberoende rådgivare. Vilka är dessa?

TACKSAM för svar :pray:t2:

1 gillning

2 månader på börsen säger absolut ingenting. Alltså typ 10 år är den tid som behövs.

Ignorera din bankSÄLJARE. De vill sälja produkter de tjänar pengar på. Läs bankbluffen av Joel Dahlberg och sen vill du inte ens ta med tång i Storbankerna…

Jag hade inte varit trygg med en sådan banksäljare.

2 gillningar

Han ville knappast sälja dig Swedbank Access Global och andra Swedbank Access indexfonder? Det är bara det som du kan få under 0.40% i avg och då är det bra försäljare och bra fond val. Allt annat kräver aktiv sparare med dyra års avg som kan gå vägen om man har mycket tur långsiktigt. 2 månaders sparande på börsen är knappast något som man kan utvärdera om man har bra eller dålig avkastning. :+1:

4 gillningar

Vad är din tidshorisont? Oavsett hur du investerar, så kommer det vara nästan garanterat att du kommer ha några sämre månader och veckor, och det har ju inte varit nån börskrasch direkt. (och till och med en börskrasch är inte hela världen om man precis börjat spara och har en lång sparhorisont) Freaka inte ut efter 2 månader så länge du inte behöver de pengarna direkt, men i så fall skulle jag inte investera något alls utan bara låta pengarna ligga på sparkonto.

2 gillningar

Helt otroligt!
Tycker inte du ska motivera vad du gör med dina pengar till en banksäljare.
Jag hade bara pratat om vad jag vill ha gjort och svarat att det är min ensak vad jag gör med mina pengarna.

2 månader med Lysa är ju väldigt kort tid. Börsen har inte gått bra senaste månaden så jag hade varit förvånad om det var på plus nu :slight_smile:

Om du vill motivera för dig själv så jämför hur Swedbank sparandet har gått senaste två månaderna med Lysa. Klart det kan skilja ändå för du kan ju ha helt olika typ av sparande med olika intrimning.

Ett annat sätt att utvärdera är att räkna ut i kr hur mycket mer kostnaden blir för Swedbank mot Lysa. Ta totala Swedbank avgiften i % minus Lysas 0.4% multiplicera sedan med vad beloppet är så får du merkostnaden i kr (åtminstone på nuvarande kapital). Ställ dig sedan frågan om du tycker den merkostnaden är rimlig. Om ja, stanna kvar. Om inte, flytta :slight_smile:

Osäker på om du behöver oberoende rådgivare. Oftast bara lönt om det handlar om mycket pengar. Jag skulle gissa att oberoende rådgivare kostar runt 2-3 kkr per timme.

3 gillningar

Finns ingen anlädning betala rådgivare när man får så mycket gratis råd här på rikatillsammans och på småspararguiden.se. Det är inte så svårt om man bara läser lite gratis råd då kvittar det hur mycket du har på konto i pengar. :+1:

6 gillningar

Tack!
Med lysa är min tidshorisont lång. Jag har ingen plan egentligen och ”behöver inte” dom eftersom jag sitter på en alldeles för stor buffert hink.

Sedan öppnade jag ett till barnen på lysa också och det är ju med lång tidshorisont. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Detta… och hånskrattar?

Vad du än gör så behöver du inte bestämma nu. Du har gott om tid på dig att fundera på detta och göra ett val som passar dig. Låt dem inte sätta press på dig.

4 gillningar

Tack, så är det nog. Jag blir mest överväldigad av all information och blir sjukt stressad av alla val.

Oberoende rådgivare kostar jättemycket pengar. Men det är helt rätt väg att gå om man inte har en aning om vad man gör och flera miljoner är med matchen. Se bara till att inte gå med med på att betala i procent på kapitalet till den oberoende rådgivaren utan ta det per timme.

3 gillningar

4milj ojojojoj. Spel? Det var verkligen fel investerat kortsiktigt :pensive:. Hoppas att det går bra för dig.

2 gillningar

Tack!
Tänker mest att det varit skönt med någon som tog ett helhetsgrepp och styrde upp sparandet. Sjukt dålig på det själv…

Människor gör fel hela tiden. När robotar gör fel kan man programmera om dem så de inte gör det felet igen. Varför vill man ha en människa som sitter och petar in fel i förvaltningen?

För övrigt helt uppenbart att personen du pratade med var en äckelsäljare med backslick som får betalt för att “stänga leads”. Inte ett jota av ekonomikunskap i den där argumentationen. Den där behandlingen hade fått mig att överväga att avsluta hela mitt engagemang med banken.

5 gillningar

Tycker det låter som att du lär dig och börjar bli bra på det. :blush:

3 gillningar

Oj, ja det kan nog vara läge ta en oberoende rådgivare med den historikern :cry::joy::+1: Bra på att spara men inte på att investera. Super bra att du tar tag i det!

Tipset är bara att tänka igenom vad du vill ha ut av ditt sparande, målen, så kan säkert en bra oberoende rådgivare hjälpa dig, så du inte gör om sådana hemska investeringar.

Jan har lagt ut några kontakter som du kan kolla vad de tar för det du behöver.

Se denna tråden

Där ges denna listan

• Per Palmström på Evida , mejl: per[AT]evida.se
  • Henrik Tell på Effektiv FF , mejl: info[AT]effektivff.se
  • Ricard Nylund på RealFF , mejl: ricard.nylund[AT]realff.se

Men finns kanske fler tips i tråden så kolla den.

Lycka till! :grinning::+1:

2 gillningar

Det låter som om du har ett ganska stort förvaltat kapital och då blir ett timpris på en oberoende rådgivare relativt sätt ändå bara en mindre kostnad. Jag skulle rekommendera att ta kontakt dessa. Deras åsikter och tankar är i linje med vad som som finns på RikaTillsammans (även om det finns skillnader avseende t.ex. räntefonder). Jag kan inte uttala mig om de är bättre eller sämre än de som JFB just nämnde.

5 gillningar

Ja det var sjukt!
Nä, det var mest att jag var snäll (läs dum) och litade på en ”vän”. Så det var inte börsen eller annat. Har alltid trott gott om folk liksom…
Men det misstaget kommer jag inte göra om, så nu måste jag hitta en trygg väg :grinning_face_with_smiling_eyes:.

1 gillning

Tack! Ska kolla upp detta.

Småspararguiden.se. De tar 1750kr /tim. Kan vara något du kan testa

2 gillningar

Man kan också fråga sig hur mycket robot Lysa egentligen är? Eller snarare vilken typ av robot.

För som jag har förstått det är inte målet att roboten ska vara en aktiv förvaltare som försöker tajma upp- och nedgångar. Snarare investera dina pengar och balansera om för att ha den risknivå man önskar.

Så rådgivarens okunskap lyser igenom och visar bara på att han jämför äpplen och päron.

2 gillningar