För kommande huset hade jag siktat på 65-70% belåning för att inte räntenivån ska bli för hög. Skulle inte sätta mig i ett hus som man inte kan betala löpande för med två inkomster. D.v.s. arvet kan användas för inköp och eventuellt lite renovering, men inte mer. Hade tagit hjälp av jurist för samboavtal/äktenskapsförord för att hitta en bra väg vid eventuell separation.
Om man använder fyra hinkar-modellen så verkar ni redan ha en ok buffert och mellanriskhink.
Sedan hade jag troligtvis satt 1-2 miljoner i en RIka Tillsammans-portfölj eller liknande. Något som växer långsamt och inte följer med ner särskilt mycket. Det här ska bli den långsiktiga pengamotorn. Om man är osäker på marknaden kan man lägga sig i övre spannet för att kunna ha en strategi att kunna vara offensiv under/strax efter nedgångar. Men att tajma marknaden är svårt.
Resten hade jag satsat lite offensivare. Kanske en del på LYSA med 90/10 och en del i något som liknar Globala barnportföljen. Den här delen ska växa och när det blir stora överskott kan man pytsa över en del av överskottet till portföljen i förra stycket. Målet skulle vara att man ska ha ett så stort kapital att man inte är beroende av andra inkomster.
Men viktigast av allt: Fundera lite på vad du/ni vill och ta hjälp av oberoende rådgivare. Dels jurist för samboavtal/äktenskapsförord, dels hur du ska placera kapitalet.