Investera 10msek bolagspengar - stressigt

Hej!

Jag har idag bolagskapital på cirka 10 miljoner SEK, som för närvarande är placerat på ett Avanza räntekonto med en ränta på cirka 3,25%.

Jag börjar känna mig stressad över hur jag bäst ska investera kapitalet. Mitt mål är att uppnå en avkastning på 5-10% genom aktieinvesteringar.

Jag har varit i kontakt med Carnegie, Söderberg & Partners med flera för att få hjälp med investeringarna, men jag upplever att det är mycket prat och reklam om hur bra de är.

Mitt mål:
Jag vill investera 10 miljoner SEK över en period på cirka 3-5 år. Det är möjligt att jag senare får ytterligare 20 miljoner SEK att investera.

Jag siktar på att uppnå en avkastning på 5-10% på beloppet för att kunna leva på avkastningen. Jag vill lägga de på aktier men har svårt att skapa en portföljd där jag delar 10msek på.

Har ni tips på bra, oberoende finansiella rådgivare som jag kan kontakta?

1 gillning

Dessa aktörers avgifter gör att du inte bör ta i dem med tång. Tyvärr.

Generellt går inte detta ihop alls med:

Tidshorisont för kort för att ta den risk som ger den avkastningen. Du får antingen ha längre horisont eller lägre risk och avkastningskrav.

8 gillningar

Du måste inte investera pengar som du behöver i 3-5 år i aktier/aktiefonder. De borde placeras på låg risk alternativer (sparkonto, obligationer, räntefonder osv).

Man investerar pengar som behöver inte nästa 7-10 år på aktier/aktiefonder. Det innebär stor risk så det behöver flera år för at få rekyl osv.

Tänk hur mycket del av kapitalet du behöver i 3-5 och rester can placeras i aktier/aktierfonder.

Här kanske du kan få någon input när det kommer till rådgivning:

2 gillningar

Köp en jävla globalfond.

16 gillningar

Utdelningsaktier med utdelning 3-4% plus värdeökning 3-4% är ingen omöjlighet.
Lever själv endast på aktieutdelningar och räntor. Hade tidigare, under 7-8 år, två olika rådgivare men sköter numera mina investeringar själv och gör faktiskt ett bättre jobb än de gjorde.

4 gillningar

Känner att detta borde står på förstasidan för Rikatillsammans. Nog är det vårt icke-officiella måtto ändå!

… Fast i just detta fallet är det nog inte helt rätt, med tanke på den “korta” tidshorisonten.

1 gillning

Några spontana tankar:

• investera bara pengar du har råd att förlora
  • investera på ett sådant sätt som passar hur länge du kan vara utan pengarna
  • ta reda på vad som händer om du tappar 50-100% av det investerade kapitalets värde (det kan påverka bolaget, etc.)
  • jag hade lagt allt i en billig global indexfond så fort som möjligt, men det kan “kännas” bättre att sprida ut köpen så att du inte råkar pricka in toppen med alla pengar. :sweat_smile:
  • har du med i bolagsbeskrivningen att du ska förvalta värdepapper?

/H

2 gillningar

Som @rimma säger ovan, ta kontakt med någon av de oberoende finansiella rådgivarna på min lista. Tex @RicardNylund eller @HenrikTell. Vid de stora beloppen är det värt att ha någon att bolla med. Lycka till och grattis till en fin situation! :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Jag tycker att det första du skall göra är att fundera över visionen och tidshorisonten på ditt bolag samt vilken risk du är villig att ta.

I ett enmans/småbolag bör du i grunden kunna tänka likadant med ditt bolags pengar som du gör privatekonomiskt men att de verkligen ser till att du har en buffert för de utgifter du kan tänka dig med iaf ett års framförhållning. sedan är det upp till dig vilken risk du är villig att ta. Pga av ovanstående kan det vara klokt att inte slänga in hela beloppet i en globalfond på ett bräde även om historien visar att det skulle vara det mest lönsamma. En mix av globalfond, räntefond och sparkonto låter mer rimligt och att du går från det läge där du är idag med 100% konto till den fördelning du önskar över tid. Dvs börja månadsspara i globalfonder, aktier etc. från ditt nuvarande konto.

Detta kommer dock göra att din utveckling över en tidshorisont på 5 år inte kommer hamna totalt på 5%-10% utan på en lägre siffra då du bara kör exponering på delar av beloppet. Å andra sidan blir din investering inte lika volatil som om du kört 100% exponerat mot aktiemarknaden.

Om du däremot är riskbenägen och verkligen vill ha en årlig snittavkastning enligt ovan då behöver du antingen exponera hela ditt kapital mot högre risk (tex en global indexfond) alternativt att du istället investerar 20% med 5X belåning men då blir det extremt volatilt i ditt investerade kapital och du riskerar att tappa allt det du investera vid en 20% nedgång.

Jag skulle förorda att först sätta en långsiktig plan och sedan stegvis ta de steg och känn efter på vägen hur det känns. Att gå från 0% investerat till en stor andel när man har en ansenlig mängd kapital är för de allra flesta en stor grej som man måste kunna hantera mentalt.

Bra idé med en oberoende rådgivare tycker jag. I sak gäller ju samma grundkurs för oss med holdingbolag som för småsparare, men ska man leva på kapitalet och inte är så intresserad själv kan lite guidning kring nyanserna vara bra.

Det jag tycker är läskigast är att de mentala bitarna (vilja trixa vid nedgång, tycka det är kul att leka med belåning, se kapitalet minska med några miljoner på 3 dagar, osv…) får så stora konsekvenser om man gör bort sig. Även där kan en rådgivare stötta om man etablerar en mer löpande relation.

Om du ska ta ut pengar löpande via lön så kolla lite på det jag skrivit tidigare här i forumet om depåkonto istället för Kapitalförsäkring.

1 gillning

Just de mentala bitarna ställer till det för många och helt säkert så kommer det som alltid komma justeringar som gör att kursen rasar 5-10% lite då och då, har du då 10 miljoner investerat så tappar du på kort tid uppemot en miljon i portföljvärde vilket för de allra flesta svider en del. Förhoppningen och det troliga är dock att det återhämtar sig och är mer lönsamt över tid.

För att hantera detta så kör jag själv lite mer defensivt i mitt företags portfölj. Jag kör en fast månatlig insättning fördelat på global fond, Sverige som sedan kompletteras med olika aktieköp när ett enligt bra läge för mig dyker upp. Dessutom har jag en stor del på räntekonto som backup för att kunna investera mer om/när en sättning sker. Satte tex in lite extra i början av förra veckan, efter raset vid Corona etc.

Dels hoppas jag lite grann tajma inköpen lite bättre än slumpen (svårt eller omöjligt) men det känns bättre i magen att försöka göra något aktivt vid en nedgång och sälja av vill jag inte göra. Dessutom är det framför allt lättare att mentalt hantera nedgångar om jag har denna möjlighet och att inte hela mitt kapital rasar.

Visst tappar jag pengar i uppgång jämfört med fullt investerad på börsen men jag gläder mig ändå åt den avkastning som det investerade kapitalet ger.

Att ta in en oberoende rådgivare låter som en bra idé, jag tycker dock att det viktigaste är att du själv känner dig tillfreds med upplägget. Du använder dig av ord som stress, läskigt etc vilket för mig låter som att ett upplägg där du investerar allting kommer ge dig oroliga nätter. I alla fall om du går från ett nuläge med noll risk.