Jag har idag ca 20% av mina tillgångar i fonder/lysa. Har en större summa likvid utspridd på flera bankkonton med insättningsgaranti (flera miljoner).
Jag ”flyttar” idag varje månad ca 0.5% av mina likvider till lysa. Känner mig orolig för att investera en större summa direkt, tänker om marknaden skulle gå ner kraftigt efter jag gjort investeringen.
Jag hade kontaktat en professionell rådgivare så du känner dig trygg att du hamnar ”rätt” i risk rent mentalt. @janbolmeson har ett par han brukar tipsa om.
Det matematiskt korrekta svaret är dock att du ska ha en tillräckligt stor buffert så du klarar en kris, sen in med resten i 100/0 portfölj, men är få som klarar av det när det svänger på marknaden. (har själv 75/25)
Finns ett avsnitt om detta någonstans här på bloggen. Bäst brukar vara att dra in allt på en gång men känslomässigt bättre att sprida ut det. Jag hade nog fortsatt som du gör nu. Kanske öka till 2-3% varje månad.
Din strategi låter vettig i mina öron. Du kanske vill sikta på att investera lite aggressivare? Exempelvis 80-85% av ditt kapital under 2-3 år och behållt resten som buffert.
Möjligheten finns ju också att investera lite i fastigheter eftersom du nu sitter på en större summa pengar om det vore av intresse.
Detta ^^
Folk är uppenbarligen bättre än mig på att komma med bra idéer.
Jag antar att med “professionell rådgivare” så menar @Anonym någon som man betalar för eftersom det ofta sägs (i poddavsnitten iaf) “Om du inte får en faktura efter ett möte så var det en försäljning”.
Tack för svar. Jag ska kolla igenom avsnitten.
Jag nyligen börjat med fyra hinkarsmetoden, sålt av en del aktier (som både gått bra och dåligt) och satsat på lysa och indexfonder.
Jag ligger ganska rätt i mellanrisk hinken, men ligger ju helt fel i buffert och passivhinken. Är lite tveksam till rådgivning, känner att jag får bra hjälp här Men kanske jag tänker fel…
Fastigheter vill jag inte investera mer i, då jag redan via mitt företag har en hel del fastigheter.
Gör så, har själv kört ”jag provar mig fram” metoden för att hitta rätt risknivå. Finns för och nackdelar med det. Nackdelen är att det tar lång tid att prova sig fram, och man vet ändå inte hur man reagerar förrän kraschen faktiskt kommer (samt att man kan förlora en hel del när man utgör allt sitt provande).
Hade jag haft flera miljoner som du har och ska investera kan det bli mycket ”läropengar” som kan gå till spillo tyvärr genom resans gång. Det är därför jag förslår att gå till någon som hjälper dig för en ringa timkostnad, så du snabbare kommer till rätt risknivå för dig, tror du kommer tjäna på det i långa loppet.
Det enda man kan vara helt säker på är att du garanterad förlorar pengar över tid när dom ligger på sparkonto