Eftersom jag håller på med (el)bilar och TCO och funderar på starta rådgivningstjänst om det kan jag komma med ett konkret aktuellt exempel.
Den korta versionen:
Besparingen med att skaffa/äga en specifik bil (Skoda Enyaq) på “bästa sättet utifrån rådgivning” blev för en person jag nyligen hjälpte 108 000 kr NETTO på tre år! (Det är alltså ingen jämförelse mellan olika bilar utan bara olika sätt hur man införskaffar en viss bil). Jämför vi dessutom mellan olika bilar blir skillnaderna snabbt ännu större! Nej det är inte @janbolmeson men det var nog han som slutligen bekräftade rådgivningsidén i mitt huvud då vi träffades för någon vecka sedan, tack för den! 
Långa versionen med detaljer:
Han jag hjälpte med ett elbilsköp är en väldigt erfaren (+30 år) fastighetsmäklare/revisor/företagsrådgivare/skatteexpert/VD för ekonomibyrå osv. Han är skolad ekonom, kunnig om skatteregelverket kring bilar, bilintresserad och äger flera bilar. Har eget AB så har även möjlighet köpa bilen som tjänstebil. Dvs en sån som man tänker enkelt “borde kunna räkna och jämföra” olika ekonomiska alternativ vid bilköp.
Dock saknade han specifik bilbranscherfarenhet, ingen erfarenhet om just elbilar, svårt hur han ska tänka omkring 2:a värde framöver. Sen var han inte så insatt i hur olika leasingupplägg funkade och vissa detaljkunskaper omkring de olika regelverken kring leasing, förmånsvärden, nettolöneavdrag. Var den “vita/grå/svarta” zonen var för olika detaljer osv. Dvs han vet ungefär hur han ska räkna matematiskt för vissa delar men han vet inte skillnaden på de olika elbilarna som finns, ingångsvärden han ska ta hänsyn till och hur man ställer upp matematiken kring en komplett TCO. Dessutom blir matematiken ganska omfattande i vissa fall om man ska räkna på flera olika exempel. Så trots sina djupa ekonomikunskaper räcker det ändå inte hela vägen fram.
Först gick vi igenom hans förutsättningar och önskemål/behov kring bil/elbil. Utifrån min branschkunskap och erfarenhet av bilar landade det i ett par alternativ där Skoda Enyaq blev hans 1:a hands val. Han ska äga den i 2-3 år och 2500 mil/år. Sen kollar vi på olika sätt att äga den, finansiell företagsleasing, operationell företagsleasing, privatleasing och slutligen att köpa bilen privat.
Han fick då först ta kontakt med en Skodahandlare, provkörde och fick skarpa offerter på de olika alternativen. Sen kunde vi jämföra hur utfallet blev om han via företaget kan skatta ut överskott som lön, utdelning via 3:12 regelverket och dessutom med tvisten om vi kombinerar med ett optimalt nettolöneavdrag.
Vi kunde då lägga in allt i min kalkylmodell och direkt simulera/laborera med olika scenarion, 2:a värde osv och direkt se hur det slog för de fyra olika varianterna. Vi kunde t ex enkelt se hur lågt ett 2:a värde skulle behöva sjunka innan det var lönsamt att betala för ett garanterat restvärde. (Privatleasing, Operationell företagsleasing)
Vi kom fram till att det skiljde 3000kr netto/månad mellan bästa och sämsta alternativet för honom. Nya förmånsvärden sen 1/7-2021 har kastat om många gamla “sanningar” omkring bilekonomi och vad/hur förmånligt olika upplägg är. Billigast för just honom i hans unika situation var att köpa den privat, dyrast var operationell företagsleasing.
För honom kunde “rådgivningen” alltså innebära 108 000 kr NETTO i besparing på bara tre år! Nu gjorde jag det i det här fallet som ett test/gentjänst eftersom han precis hjälp mig med en fastighetsaffär. Men bara som ett matematiskt exempel, säg att den rådgivningen skulle kostat honom 3000kr, så för honom hade det varit en besparing på 36xggr pengarna att köpa den. 
Vi pratade lite om det här och han skulle framöver gärna skicka “sin kunder/bekanta” i liknande sits till mig för att få motsvarande betald rådgivning. Även en så pass liten skillnad som 500kr/månad blir ju ändå 18000kr netto på 3 års avtal. Så det finns en hel del pengar att spara på rådgivning för att fatta rätt beslut även i vardagen 
Tänk om man då skulle sälja sin “rådgivning” till ett företag, vilket som helst. Då både själva företaget OCH ALLA ANSTÄLLDA kunde få en sådan hjälp att se över sina unika bilkostnader.
Oavsett om det gäller de anställdas privata bilar eller företagets tjänste/förmåns/personalbilar.
Det skulle kunna bli en populär tjänst som t ex ett företag köper in för att kolla över företagets egen bilsituation och sen ÄVEN “ge/erbjuda” samma sak till sina anställda som har/funderar på (el)bil generellt. (Lite som en slags personalförmån) Sen kanske ett samarbete med några olika bilföretag (Man har ofta ramavtal) där man förhandlat fram färdiga “bilförslag” ihop med det så går det snabbt att räkna på olika alternativ för olika personer. Då behöver inte alla springa och ta in mängder av liknande offerter.