Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…

Om jag hade varit du hade jag resonerat så här: jag köpte ett hus för ett antal miljoner som säkert gått upp en 2-3 mille. I det bor min familj, 4 personer, tillbringar minst 40 timmar per dygn x 365 dagar, ca 15000 timmar per år, bra köp och utnyttjande!
Men bilköpet: ni kör 1200 mil per år,ca 200 timmar tillbringar ni i bilen per år. Dyra timmar! Är du bilfreak? Förmodligen inte eftersom ni haft en gammal Volvo i många år. Eftersom ni är unga skall ni naturligtvis skaffa en elbil, men en laddhybrid som går ca 5 mil på el och skaffa er en egen laddstolpe hemma. Tänk på miljön, ni har ju barn! 5% av era resor är ju längre än 5 mil. Caroline tänker ju inte köra den utan ta ellådcykeln. Nej köp en liten laddhybrid med drag och skaffa en släpkärra att köra skrymmande last och till tippen. Det tror jag era följare skulle tycka vara vettigt istället för att köpa en skrytbil! Har följt er pod nu i några månader och uppskattar ert resonemang mycket förutom detta sista om bilköpet.
Själv körde jag 400 mil förra året och elcyklade 300 mil.
Tack för initierad ekonomiskinformation för övrigt

3 gillningar

Men Jan har ju redan ett 8 miljoners hus, nåt får man ju lägga pengarna på. Vissa gillar att spela golf, andra gillar bilar.

4 gillningar

Ett jättebra avsnitt, tack för det!

Ett petrolhead? Jag är petrolhead med min amerikanska V6, men du Jan…vad blir du då, ett kilowatthead? =kWh?

3 gillningar

el… stöt… blixt… lightning… ljus… Ljushuvud! :bulb:

4 gillningar

En djupdykning i företagsbilar vs. privatbilar hade varit guld värt. Det är en djungel och det hade varit skönt att reda ut vad som egentligen gäller.

Jag hittade denna sammanställning som jag tycker är en bra utgångspunkt med det viktiga:
Källa: Ska jag eller företaget köpa eller leasa en bil? | Sundhults blogg

2 gillningar

Kort svar vad som gäller: Det beror på! Det slår alltså åt olika håll beroende på den unika situationen man kollar på. Även om det finns “generella trender”.

Bilden du klippt in har många väldigt bra poänger och visar de allra flesta parametrarna man får ta hänsyn till. :+1: Det svåra är HUR man tar hänsyn till de, vilka regler som gäller omkring det och exakt HUR det slår matematiskt i olika scenarion.

Lite längre svar:
Spelplanen har nu delvis kastats om med de nya förmånsvärdena för bilar som registreras från 1/7. Går du in i tråden Vid vilket läge är det rent krasst “värt” att betala för finansiell rådgivning? så skrev jag lite om ett konkret exempel.

I det fallet blev det dessutom olika utfall beroende på hur personen kunde tänkas skatta ut ett överskott ur sitt bolag. Eftersom just den personen hade utdelningsutrymme sparat (3:12 reglerna) så var företagets pengar ganska mycket “värda” som alternativkostnad. Hade han istället tagit ut lönsamheten som lön hade det helt kastat om vad som, var mest lönsamt. Då hade det blivit finansiell leasing som var mest lönsam i exakt samma exempel MEN samtidigt hade då också nettokostnaden för operationell leasing i den situationen minskat en hel del!

Till det finns det även kalkyler man kan göra hur lönsamt det är med drivmedelskort eller att betala drivmedel själv. Det beror dessutom på OM föraren äger sitt eget företag eller jobbar åt någon annan. (Kostnaderna hamnar på olika ställen).

Samma sak med nettolöneavdrag. Där finns det en formel för optimal löneförhöjning kopplat till att öka på utdelningsunderlaget för att flytta över en del till lågbeskattad utdelning enligt 3:12 istället.

Osv.

1 gillning

Jag har inte läst alla inägg i tråden men nästan 100kr/mil är väl ändå ganska saftigt?
Går ju att beställa hemkörning vid storhandling och hämtning av skräp till återvinning. Taxi för kortare resor i stan och hyrbil för längre resor.
Skulle spara tid och mycket mer miljövänligt än en ny Tesla som borde rulla minst 2500 mil/år.

Är nog flera som påpekat det men kanske dags att byta namn på bloggen till något mer passande! :wink:
Kanske lyckligatillsammans? :kissing_heart:

1 gillning

@janbolmeson Har lyssnat på bilavsnittet.
Kände mig tvungen att kommentera.
Ett av mina inlägg blev citerat där jag kommenterade att jämförelsen mellan köp av en begagnad Volvo V90cc och leasing av en ny Kia var lite skev.
Upplevde där att jag blev satt i ett fack som motståndare till privatleasing, vilket jag inte är.
Förstod inte alls den tolkningen. Tyckte bara jämförelsen mellan bilar var konstig.
Kommentaren var sen att det var ju även billigare med privatleasing om man jämför med en ny Volvo V90cc på privatleasing.
Ja kanske det. Men det var ju inte den jämförelsen jag kommenterade.

Så nu har jag gnällt av mig.
Grattis till att du äntligen kommit till skott och köpt (beställt) en elbil :slight_smile:

1 gillning

Ah, sorry att det framgick så. Var inte meningen att det skulle landa så då jag inte tolkade det negativt. :man_facepalming::slightly_smiling_face:

Tvärtom uppskattar jag de flesta diskussionerna och åsikterna eftersom det får mig att hålla på tårna. :+1:

2 gillningar

Du kommer förresten ihåg att spara kvitton för laddstationen då det ger rätt för avdrag vid husförsäljning i evig tid?

Såg det i en annan tråd. Tack för tipset, för det hade jag ingen aning om. :+1::pray:

@janbolmeson, kommer bli dyrare att ändre huvudsäkring, kanske dags för mer smart teknik att styra elförbrukningen :innocent:

1 gillning

Har själv nyss köpt elbil.
Har klarat mig utan att höja säkring och utan lastbalansering.
Eller ja, på sätt och vis kan man ju säga att jag lastbalanserar manuellt. Ställt in boxen på 3-fas 8A, vilket enl. bilen ger 22 km/h. Sen har jag schemalagt laddningen till mellan 23.00 och kl 05.30.
Alltså 6,5h som då ger ca 14 mil extra körning per natt. Mer än tillräckligt!

Jag hade börjat med att installera box med lastbalansering. Räcker inte det så höj säkring sen.

1 gillning

Mycket intressant tråd här och även diskussionen i podden.
Jag försöker själv rationalisera en ny elbil med hjälp av TCO.

Numera har jag en extremt billig bil. En Mazda M2 2008, den var köpt av svärfar’n för 25k och har fått service med hans hjälp. Bränsleförbrukning är också väldigt bra eftersom det är så liten. Det passar egentligen alla krav just nu. Men… AC gick sönder nyss och det kommer inte vara värd att laga den, sedan om något mer avgörande går sönder det är nog att skrota den helt.

Jag har varit mycket intresserad elbilar sedan Tesla lanserade sin första och kommer inte köpa en till ICE-bil Jag har kommit fram en kravlista, speciellt för elbil:

• Range (under sämsta förhållanden) - helst 200 km+
  • Laddningshastighet - helst över 50kW
  • Mjukvaran
  • Köregenskaper
  • Färg och utseende (detta är viktigt för andra i hushållet)

Jag delar min kalkyl här om någon är intresserad:

*I vissa fält är värden uppskattade. (Laddstolpe i parkeringshuset kostar 480kr/må + 120kr på snabbladdning i månaden har jag uppskattat)

Några saker som sticker ut är följande:

• Körsträckan är avgörande när man jämföra ICE-bil mot elbil. Kör man knappt så är bränslet en liten del av totalägande kostnaden.
  • Man kommer få mycket olika siffror för vad en bil faktiskt kostar om man ta en längre tidshorisont än 3-år.
  • Alternativkostand har jag räknat med 6% eftersom mina pengar hade varit i aktiemarknaden om inte jag hade den här kostnaden. 8% förväntat avkastning minus 2% i inflation. Denna är en väldigt stor del av kostnaden om man ska köpa en bil utan en billån med bra villkor. Det finns andra problem med att ha flera lån dock. Om jag inte hade en bil så skulle jag cykla (väldigt mycket) eller inte resa så mycket så transportkostnad anses vara 0 som utgångspunkt.

Att sammanfatta detta så kommer ingenting vara lika billigt som min nuvarande bil vid en körsträcka på 280km/v. När den går sönder så är dem flesta billiga elbilsmodeller lika dyr att leasa ny som att köpa en 3-5 år gammal begagnade ICE-bil i samma klass så det kommer antagligen vara det i framtiden.

Senaste två helt nya bilarna har haft en TCO på 2,5 kr/km. Mer än så är inte rimligt för mig.

Det går kanske att leasa en EV med samma TCO men då blir det förmodligen med lägre standard än den Octavia vi har idag. Tror mer på laddhybrid för oss men det bästa vi kan göra för miljön är att minska vår användning och vi har minskat med drygt 35%.

Håller med @htguy, 25kr/mil är rimlig kostnad.

Jag ställer mig lite frågande till att hela tiden räkna månadskostnad. För mig säger det mer att räkna fram kr/mil.

1 gillning

Tycker jag med. Diskuterade samma sak med farsan dock - han satte kaffet i halsen. Hans nuvarande bil har gått för under 10kr milen menade han. Men då är det en saab diesel som han köpte efter den gått 10k mil - idag har den rullat 38k.

Så det finns ju olika perspektiv på rimlighet i pris :smiley:

Svårt att komma under 25 kr milen med någon bil om man inte servar/lagar den själv. En ny ”billig” elbil kanske får en låg milkostnad, om den håller bra och man kör många mil…

Man kommer kanske inte mycket under 25kr/mil men det är inte så väldigt svårt att klara den summan.

Köp en bil med snål dieselmotor för säg 100.000kr, kör den minst 10000mil. Även om den mot förmodan är värdelös då så är det bara 10kr/mil i värdeminskning. Den typen av bil brukar också ha låg skatt, billig försäkring, billiga däck mm. Om den sedan snittar 0,5liter/mil så är det inte jättesvårt att komma under 25kr/mil :slightly_smiling_face:

Bästa bilköpet jag gjort är en Ford focus 09. 100.000kr 1700km 3 år gammal från kvd.
Gått ca 22.000km.
Värde nu ca 15.000kr lagad/ bytt delar för liknande.
100.000/20.000 = 5kr
Bensin 0,89*16,5 ca 16kr

Ca 21kr milen, bensinen var billigare förr och tankat med etanol när det varit förmånligare.