Kort svar vad som gäller: Det beror på! Det slår alltså åt olika håll beroende på den unika situationen man kollar på. Även om det finns “generella trender”.
Bilden du klippt in har många väldigt bra poänger och visar de allra flesta parametrarna man får ta hänsyn till. Det svåra är HUR man tar hänsyn till de, vilka regler som gäller omkring det och exakt HUR det slår matematiskt i olika scenarion.
Lite längre svar:
Spelplanen har nu delvis kastats om med de nya förmånsvärdena för bilar som registreras från 1/7. Går du in i tråden Vid vilket läge är det rent krasst “värt” att betala för finansiell rådgivning? så skrev jag lite om ett konkret exempel.
I det fallet blev det dessutom olika utfall beroende på hur personen kunde tänkas skatta ut ett överskott ur sitt bolag. Eftersom just den personen hade utdelningsutrymme sparat (3:12 reglerna) så var företagets pengar ganska mycket “värda” som alternativkostnad. Hade han istället tagit ut lönsamheten som lön hade det helt kastat om vad som, var mest lönsamt. Då hade det blivit finansiell leasing som var mest lönsam i exakt samma exempel MEN samtidigt hade då också nettokostnaden för operationell leasing i den situationen minskat en hel del!
Till det finns det även kalkyler man kan göra hur lönsamt det är med drivmedelskort eller att betala drivmedel själv. Det beror dessutom på OM föraren äger sitt eget företag eller jobbar åt någon annan. (Kostnaderna hamnar på olika ställen).
Samma sak med nettolöneavdrag. Där finns det en formel för optimal löneförhöjning kopplat till att öka på utdelningsunderlaget för att flytta över en del till lågbeskattad utdelning enligt 3:12 istället.
Osv.