Mervärde av en ekonomisk rådgivare?

Ni som har tagit hjälp eller tar hjälp av en ekonomisk rådgivare, t.ex de personer här på forumet som rekommenderas, är det värt det och tillför det något mervärde?

Ska tilläggas, frågan ska mer läsas som: är det värt det för en person som inte är ek oberoende och har jättestort kapital på 20 mkr plus, utan en vanlig person som fått ihop några få miljoner, månadssparar i indexfonder och bryr sig inte så mkt om tajma marknaden hit eller dit.

Jan rekommenderade det i ett avsnitt att det är värt pengarna för man får mer tillbaka. Även pratat med en person som tagit kontakt med en av dom som rekommenderas här på sidan, men jag har lite svårt att förstå vad vinningen är. Kanske jag som är trög, så upplys mig gärna iså fall. :slight_smile:

Det enda som kom fram var att

• man överlåter hela kapitalet till dom att placera och omplacera (känns läskigt)
  • Hyfsat lik portfölj jag redan har (förutom att småbolagsfonderna skulle vara aktivt förvaltade för det är mkt bättre än passivt, på just småbolag enligt rådgivaren)

Sen fick jag inte riktigt fram vad det exakt kostade i slutändan jmf med min nuvarande situation (och det förstod nog inte riktigt han jag pratade med heller). Man skulle få tillbaka vissa förvaltningskostnader, men antar rådgivaren tar en slant också…

Så ni som har det, vilka passar det tycker ni och när kan man verkligen få mervärde av det?

tack på förhand :slight_smile:

1 gillning

Bumpar tråden, skulle vara intressant att få lite kloka inspel vilka personer det kan passa och vad det ger för mervärde.

De största fördelarna som jag ser det:

1. De kan hitta rätt risknivå för dig. De flesta kan dock klara av detta själva om de tänker efter lite och inte vilseleder sig själva.

2. De kan hindra dig från att paniksälja vid en nedgång. Vissa personer behöver någon att hålla i handen och t.o.m. med feta avgifter/arvoden kan det bli billigare än att köpa och sälja hej vilt.

3. För de med mycket pengar blir frågor om skatteplanering i och utanför bolag, arvsfrågor etc. viktiga och detta kan också vara bra att ta hjälp med, men kanske bara vid behov och inte i form av en permanent löpande kostnad.

Om man har lite kunskap själv och framförallt is i magen så är det en onödig kostnad med rådgivare. Åtminstone till dess att man har fått ett väldigt stort kapital och kanske lite mer komplex ekonomi. Även i det fallet är det bättre att betala för timmarna och inte en andel av kapitalet löpande.

tack för svar

Generellt är det mycket bättre att förvalta sina egna pengar.

Jag har haft rådgivare tidigare och väldigt många kollegor och vänner sitter i klorna på olika rådgivare.

Generellt tar de uppåt en procent av dina investeringar per år och placerar dina pengar i indexfonder som du lika gärna hade kunnat placera pengarna i själv till låg avgift.

I värsta fall stoppar de in dina pengar i fonder med höga avgift och tar en procent själva även där i kickback.

I princip de enda jag kan se att det passar för är folk som inte har tid att lära sig om investeringar och börsen och annars hade legat i en räntefond.

Eller om man är mångmiljardär och vill fokuseara på annat och är villig att ge upp en del avkastning för att slippa bry sig om investeringar.

Frågan är vad du vill uppnå med en rådgivare?

Om du känner dig osäker på grunderna skulle jag rekommendera att du läser här. Mycket handlar om 1) ta rätt risk, varken för stor eller för liten och 2) undvik dyra kostnader. Bottnar man i dessa principer så kan man i nästan inte göra fel.

2 gillningar

Skilj dock på rådgivning och diskretionär förvaltning.

Sen. Ska man anlita en rådgivare. Välj en som tar betalt per timme.

Övriga klassar i alla fall jag som rångivare.

1 gillning

Jag hade inte tänkt anlita en rådgivare, för jag är skeptisk också, men var nyfiken på om några här inne hade några erfarenheter efter lyssnat på avsnittet där Jan intervjuar och pratat gott om en rådgivare de själva har.

Som tar betalt i procent. :see_no_evil:

Men hans råd till andra är timavgift. :blush: