När är det läge för en finansiell rådgivare?

Hej!

Ni som använder er av en finansiell rådgivare, har ni väldigt stora förmögenheter? Hur mycket pengar ska man ha för ett det ska vara värt det?

Jag har genom ett arv plötsligt fått fem miljoner. Jag har redan boende, bil och allt annat jag behöver, så detta är pengar som enbart ska investeras. Jag kan väldigt lite om ekonomi, så jag tänkte sätta in alltihop i en fondrobot med “lagom” risk, tex 60/40, och sedan glömma bort dem.

Låter det rimligt? Eller skulle jag vinna på att anlita en ekonomisk rådgivare, inte för att jaga några extra procent, men kanske för att få hjälp att tänka lite smartare? Planera pensionen osv? Eller är det pengar i sjön för sådant som fondroboten redan tar hand om? Och är det “för lite” pengar för att vara värt det?

Tack för svar!

1 gillning

Har mer än 5m och ser inte nyttan men det beror säkert på hur intresserad man är. Eller inte, borde vara lättare att bara stoppa in allt i en robot eller globalfond och sen glömma än att låta någon annan leka med ens pengar men kan vara mitt låga förtroende för andra när det gäller mina pengar.

Jag hade en rådgivare under många år som lurade på mig fonder med höga avgifter, annuities, försökte kränga på mig dyra livförsäkringar osv.

Är sedan dess mycket skeptisk till denna bransch. Sedan tar de ju oftast betalt typ en procent av kapitalet. Så om man har mycket pengar betalar man mer för inte särskilt mycket mer jobb än om man inte haft så mycket pengar.

Vilket drömjobb det vore för övrigt. Ta en procent av dina rika kunders net worth varje år. 100 kunder så drar du in en rik persons net worth per år.