Oberoende investerare

Jag har blivit anförtrodd att hjälpa en person som fått en stor summa pengar ca 20 milj.
Forumet rekommenderar att ta hjälp av en oberoende investerare.
Men ni alla tycker att de ska ta betalt per timme, men problemet är att de jag kontaktat tar bara betalt procentuellt på investerat belopp ca 0,6%.
Detta gäller företag som rekommenderas från detta forum, hur göra?

Kika på småspararpoddens lista, de har en mer uppdaterad lista och flera med timavgift, om jag minns rätt.

1 gillning

Finns Företag där också som tar betalt i procent.
Vad är nackdelen med det kontra fast timpris?

Tror det finns både och. Med så pass stora summor vi pratar om, så kan det dra iväg om rådgivaren tar betalt årligen med en fast %. Jag skulle personligen undvika det.

Men sen handlar det om förtroende och personkemi, vissa kanske tycker det är värt den dyrare kostnaden, om det är rätt individ som är rådgivare.

Ja det kommer ju onekligen att dra iväg lite.
Men då ingår allt.
Juridik med hjälp med sjuk och livförsäkring, skriva ev testamente hjälp med skattetekniska problem och såklart hjälp med själva investeringar.
Det kommer ju att bli ca 120 tusen/ år vid 20 milj investerat vid ca 5% avkastning.

Ett tips om du vill jämföra avgifter mellan fonder och tänker att det även funkar med avgifter för rådgivning, är:

Ja det blir ju onekligen en väldans massa pengar om man drar ut det på en längre spar horisont.
Sen är frågan hur mycket man uppskattar hjälpen och hur mycket hjälp man behöver egentligen.
Dom hjälper ju till med rubbet, så ett alternativ är kanske att ta hjälp ett år eller så till man känner att man har hyfsad koll på läget själva.

1 gillning

Sen är 20 miljoner tillräckligt för FIRE för många, så kan vara bra med vägledning kring just stay rich snarare än get rich.

Personen i fråga har precis börjat sitt arbetsliv så det är ju inte aktuellt att lägga sig i hängmattan.

Beror väl på vilken personlighet och vilka intressen man har. :blush:

3 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

:scream:

Det är väl precis det man sällan vill ha hjälp med och löpande avgift låter helt absurt. Hellre punga ut många tusenlappar för att reda ut allt initialt. När något väl är på plats behöver man oftast pilla väldigt lite med det. Det är inte värt några 0,6% + allt annat de skottar in från egna fondval etc.

5 gillningar

Som referens, om man får 7% avkastning på sina 20 miljoner första året, så kan man ta ut cirka 110 000kr per månad. Bara från avkastningen.

Så kan vara vettigt att även få till personlig rådgivning med, då det rent ekonomiskt finns 0 anledning att jobba.

1 gillning