Vad är en rimlig avgift per år för kaptialförvaltning via Max Mathisen eller Söderberg & Partners? Vi har fått ett erbjudande där de då skulle förvalta någon dryg miljon, och det vore nu bra att höra vad någon annan har fåt för att kunna avgöra hur erbjudandet ligger till.
Vi har förstått att dessa tjänster egentligen är ganska dyra, och att en viktig del av det man betalar för är “peace of mind”.
Så - vad har du fått för kostnadsförslag för en sådan tjänst?
Jag skulle inte använda en sådan tjänst ens om jag fick den gratis.
Den tillför helt enkelt ingenting av värde annat än en falsk trygghet. Samtidigt som de tillför mer eller mindre dolda kostnader även om jag inte hade någon direkt avgift till dem.
Du behöver en oberoende rådgivare som inte har egna fonder eller kickback-avtal med någon aktör alls. En “fristående” aktör är inte oberoende.
1MSEK är ganska lite pengar i sammanhanget oberoende rådgivning. Så skulle sikta på t.ex. Småspararguiden.
Med risk för att låta som en besserwisser; är det inte bättre att bara placera den där miljonen fördelat på en 2-3 fonder och sen låta tiden göra jobbet?
Har själv jobbat deltid hos en kapitalförvaltare för ett par år sen medan jag pluggade på uni, och det är helt sanslöst vad vissa förmögna personer betalar i avgifter för såna saker.
För ca 7 år sedan hade jag 1 miljon som någon rekommenderade mig att stoppa in hos Söderberg mfl. Jag pratade med en rådgivare, och om jag minns rätt tog de 2% i ”insättningsavgift”, dvs 20k bara för förmånen att bli kund hos dem. Detta var naturligtvis en dealbreaker för mig.
Med en så förhållandevis ”liten” summa hade jag ”nöjt” mig med att följa RT-råden och investera pengarna du sparar istället för att lägga dom på dyr rådgivning.
De flesta klassiska privat banking upplägg, som detta verkar handla om, så placerar de pengarna i fonder som antingen är deras egna eller sådana som de får egna förmåner av. Helt vanliga fonder, räntefonder och lite råvaror. För detta snor de oftast 0.8-1% årligen av ditt kapital. Avkastningen brukar normalt vara densamma eller sämre som om ni slänger in det på lysa med samma riskfördelning.
Skippa PB.