Privatspara i isk hos Söderberg o Partners

Jag har varit i kontakt med SoP om att privatspara hos dem istället för 2% ränta på bank.

Ska jag rodda det själv istället? På Nordnet, tex. Har även lysa sedan fem år. Jag har 6 miljoner på bankkonton. Är 63 år.

Jag hade inte tagit i ‘Söderberg o Partners’ med tång.

7 gillningar

Aktivt förvaltade fonder underpresterar nästan alltid marknaden. Den viktigaste frågan är vad de har i avgift och om det inte var det ABSOLUT viktigaste samtalsämnet när de sålde på dig något så försöker de blåsa dig.

Du är lite äldre, så du borde kanske ha möjlighet att ta ut pengarna relativt riskfritt inom en snar framtid, därför bör du kanske inte enbart investera i en indexfond. Prata med en rådgivare på din bank eller så, och bemöt ALLA diskussioner om avgifter med “fast X sa att allt över 0,2% i avgift är svindyrt. Är det verkligen så?” så ser du vad dom säger.

SoP tar 1,7% och påstår att 0,7% är deras rabatt hos fondbolagen. Netto 1 % menar de.

1 gillning

Det är dyrt.

2 gillningar

Jag kanske är trög, men jag fattar inte riktigt hur du menar med ovanstående? :thinking:

Är det officiell fondavgift - 0,7% + 1% på hela kapitalet till S&P?

Alla ALLA fonder hos “fondbolagen” dom talar om är ju förvaltade fonder. Så de betalar fondavgifter på ÖVER 0,7, sen tar de en hel procent själva, och betalar OCKSÅ en fondavgift?

Vill du betala SoP 1,7% för att de sen i sin tur ska betala en fondförvaltare, med dina pengar, att förvalta dina pengar? Jag ser inte varför i hela gud härlighet någon skulle göra det här?

Om du tänkte betala någon för att förvalta dina pengar är det ju precis det en fondavgift är. En rådgivare på vilken storbank som helst hade varit lycklig att få introducera dig till sina fonder runt 0,2-0,4% avgift.

3 gillningar

Depåavgift 0,25 %. Förvaltningsarvode 1,75%. De hävdar att då de är så stora så får de rabatt på 0,7 % hos bolagen. 1,75 minus 0,7=1,05%.

1 gillning

Tack för förklaringen :+1:

Väljer du fonderna själv hos S&P, eller väljer de åt dig?

Du bör ta dina pengar och springa så långt bort från S&P du bara kan.

8 gillningar

Flytta ditt kapital till Avanza och kör ISK eller KF där i stället. Bra utbud, bra och enkel webb. Billigt.

1 gillning

Medhåll. Det här är ena riktiga skojare i min mening. Du är värd bättre :slight_smile:

2 gillningar

Och sen 0,25% depåavgift på det? Mycket saftig avgift :open_mouth:

Du skrev att du har Lysa, jag rekommenderar att fortsätta med det. Du får lika mycket för pengarna där.

Vill du verkligen köra aktiva dyra fonder, kolla in SAVR.

1 gillning

Medhåll. Spring!

En nyare artikel på ämnet.
https://sakochliv.se/2026/02/02/soderberg-och-max-kvar-pa-smaspararguidens-bottenlista/

2 gillningar