Jag är nybörjare här på portalen Rika Tillsammans och dessutom har jag precis börjat spara efter många års “slösande”. Mitt sparande började med att jag fick kontakt med en trevlig person inom Söderberg & Partners som förklarade att jag behöver börja spara och han satte ihop en investeringsstrategi som bygger på ett gäng fonder per område inom nordiska-, nordamerikanska-, asiatiska- och europeiskamarknaden samt ny teknik och tillväxtmarknaden. Jag tror att jag betalar drygt 2% i avgift för denna förvaltning som innebär att de justerar fondinnehaven beroende svängningar.
Nu när jag läser om hur man ska spara här enligt Jans investeringsstrategier verkar det som jag istället skulle börja spara i DNB Global Indeks S (70%), Plus Allabolag Sverige Index (20%) och Avanza Emerging Markets (10%). Vad är er rekommendation ska jag lämna Söderberg och Partners och istället investera i aktierna ovan enligt Jans artikel/video?
Tacksam för inspel och rekommendationer om hur ni skulle ha gjort?
Tyvärr blir du rånad, de är rätt ökända för att sälja in dyra produkter.
Går att hitta bra investeringar för 0.2-0.4%, med en liten årlig arbetsinsats att balansera om.
Vill man slippa balansera om, kör på en billig, bred och global indexfond. Då kan du i princip glömma bort ditt ISK efter du satt igång ett automatiskt månadssparande. Men en koll någon gång ibland är ok, så man vet om fonden görs om eller avslutas.
2% är en jättehög avgift och det finns inga belägg för att du skulle få något för den avgiften.
Men grymt att du börjat spara! Din föreslagna fondportfölj är jättebra! Om du kan så sälj de dyra fonderna och köp enl. vald fördelning i din nya portfölj.
Ovan förutsätter att pengarna ska sparas på lång sikt +10 år. Vid kortare sparhorisont kan 100% aktieexponering vara lite riskabelt.
Söderberg&Partners är ökända för att sälja men det finns inga belägg för att de skulle erbjuda något som är bättre än att bara stoppa in pengarna i en passiv lösning.