Jag är nybörjare här på portalen Rika Tillsammans och dessutom har jag precis börjat spara efter många års “slösande”. Mitt sparande började med att jag fick kontakt med en trevlig person inom Söderberg & Partners som förklarade att jag behöver börja spara och han satte ihop en investeringsstrategi som bygger på ett gäng fonder per område inom nordiska-, nordamerikanska-, asiatiska- och europeiskamarknaden samt ny teknik och tillväxtmarknaden. Jag tror att jag betalar drygt 2% i avgift för denna förvaltning som innebär att de justerar fondinnehaven beroende svängningar.
Nu när jag läser om hur man ska spara här enligt Jans investeringsstrategier verkar det som jag istället skulle börja spara i DNB Global Indeks S (70%), Plus Allabolag Sverige Index (20%) och Avanza Emerging Markets (10%). Vad är er rekommendation ska jag lämna Söderberg och Partners och istället investera i aktierna ovan enligt Jans artikel/video?
Tacksam för inspel och rekommendationer om hur ni skulle ha gjort?
Tyvärr blir du rånad, de är rätt ökända för att sälja in dyra produkter.
Går att hitta bra investeringar för 0.2-0.4%, med en liten årlig arbetsinsats att balansera om.
Vill man slippa balansera om, kör på en billig, bred och global indexfond. Då kan du i princip glömma bort ditt ISK efter du satt igång ett automatiskt månadssparande. Men en koll någon gång ibland är ok, så man vet om fonden görs om eller avslutas.
2% är en jättehög avgift och det finns inga belägg för att du skulle få något för den avgiften.
Men grymt att du börjat spara! Din föreslagna fondportfölj är jättebra! Om du kan så sälj de dyra fonderna och köp enl. vald fördelning i din nya portfölj.
Ovan förutsätter att pengarna ska sparas på lång sikt +10 år. Vid kortare sparhorisont kan 100% aktieexponering vara lite riskabelt.
Söderberg&Partners är ökända för att sälja men det finns inga belägg för att de skulle erbjuda något som är bättre än att bara stoppa in pengarna i en passiv lösning.
Spring så fort du bara kan där ifrån till annan sparlösning!
Söderbergs och partners är kända för höga avgifter. Det kostar dig extrema mängder pengar över tid med avgifter på 2%. Det ger inget mervärda med deras aktiva förvaltning.
Söderberg & Partners och Max Matthiessen har varit med på Småspararguidens skitlista ett antal gånger.
Jag skulle aldrig spara via dem frivilligt, vill inte bidra till skitföretag som tar för mycket betalt för ingenting.
Jämför det med att storhandla på ICA Nära istället för Willys eller Lidl. Varför liksom? Bidra till konkurrens och lägre priser istället.
Citat från Småspararguidens skitlista 2024 nedan.
3. Försäkringsmäklargiganternas egna fonder
“Söderberg & Partners och Max Matthiessen är två dominerande aktörer inom området att förmedla och “rådge” om pensionsförsäkringar. Nyckelordet som saknas är “oberoende” eftersom båda aktörerna sedan länge har en utbredd egen fondverksamhet som de hänvisat sina rådgivningskunder till. Det som utmärker fonderna är att ingen annan aktör än de själva skulle rekommendera dem. De är dyra, har presterat dåligt och de harfått kritik från oss, myndigheter och ekonomijournalister. “
Om man får “kontakt med en trevlig person” på en bank ska man komma ihåg att de är trevliga av en anledning: att få dig investera i deras dyra lösningar. Speciellt om de jobbar på skurkbolaget Söderberg & Partners…