Småspararguidens senaste skitlista är intressant läsning. Någon som har drabbats här?
Jag har i tidigare jobb haft både Söderberg & Partner och Max Matthiessen som förvaltare av tjänstepensionen och har alltid känt en olustig känsla av att bli lurad när jag satt på deras respektive rådgivningsmöten. Har sedan dess flyttat dessa pensioner till Avanza där jag har bättre koll på fonderna.
Det här är ju en väldigt modig lista att publicera mitt under brinnande rättstvist.
Japp, alla har som tur är inte en ryggrad som överkokt spaghetti:)
När jag pratar med andra om nämnda bolag verkar du inte vara ensam om känslan du har.
Jag har på tidigare jobb haft Söderbergs som rådgivare, men fonderna låg/ligger hos Nordnet. Bra rådgivare, försökte inte sälja på mig extra försäkringar och enda han sa om fonderna var att jag borde ha mer aktier, utan att insistera på det.
Arbetsgivaren betalade förstås en (okänd) slant som (teoretiskt) skulle kunnat gå till mig som pension eller lön.
Inte 2022 listan, men 2020 listan plats nummer 5 Nordnets smarta (hostdummahost) Fonder hade jag gått på sälj snacket året innan. Hade tyvärr inte läst småspararguidens separata kritik de redan hade ute när jag genomförde köpet
.
Lärde mig iaf att inte gå på färglada broschyrer och kostnaden var endast 4 siffrig
, så det är bra 
Nu missade du en middag med Jan!
Jan är ju våran Warren Buffett, iallafall med bemärkningen att båda läser mycket 
Fast det vore å andra sidan ännu konstigare att ta bort eller flytta ner dem på listan med tanke på att de toppat de senaste åren.
Undrar om han först fick betalt av din arbetsgivare och sen av Nordea/eller fonden också?
Jag förstår att det inte är Småspararguiden du anser utan Söderberg & partner som varit dina pensionsrådgivare. Rätt?
Yes! Årets bästa nyhet!
![]()
Lite bakgrundsinfo hur de skyddar sig och ändrat verksamheten:
Hoppas att det är tillräckligt för att kunna granska och ta upp kampen mot den mörka sidan av finansbranchen. ![]()
Skitlistan för 2024 är publicerad: