Hade precis möte med jobbets försäkringsbolag som hanterar vår pension. Han var inte alls positivt inställd till AP7Såfa. Känner mig kluven då många i detta forum säger grattis om man har den medans han kallade den mellanmjölk. Han hade givetvis exempel på när AP7Såfa hade varit ett sämre val. Är medveten om att han är en säljare mer än en rådgivare, men känner att jag ändå blir osäker i mitt val.
Hans argument var väl i huvudsak att det var låg risk och pratade även om att de hade gått tungt in aktier som inte gått bra (dock har väl AP7 Såfa över 2000 innehav så allt kan inte gå uppåt). Handlade väl mer om att uppsidan var större om man valde lite mer aktivt bland andra fonder.
Han pratade en del om aktiv förvaltade fonder, BMC blev nämnd.
Är 28 år, så har lång tid men tänker det är viktigt med en god grund från starten av pensionssparande.
Ja, det är ju inte så svårt att se i efterhand. Det kan vem som helst hitta perioder när andra fonder har gått bättre. Men vi investerar ju inte bakåt i tiden, endast framåt.
Tack för svar. Jag är medveten om detta men känner jag bara behöver bekräftelse i valet om att låta AP7 Såfa var mitt val. Kom tydligt fram att han gillade de aktiva fonderna med mindre innehav. Började även slänga sig med namn på de som driver fondbolagen.
Nej absolut, och är inte svårt att hitta ett enstak exempel på de som gjort det bra genom att gå en annan väg. Men eftersom jag nyligen har aktivt titta på min pension så känner jag mig så trygg i det, även om jag vet att principen egentligen är: brett, passivt och billigt.
Jag håller med och är det intrycket jag fått av att följa forumet. Dock har jag en tendens att känna mig osäker när jag möter såna som honom, särskilt eftersom jag kan allt detta i ryggmärgen.
Är själv allergisk mot sådana personer som försöker verka insatta genom att slänga sig med uttryck som de vet den andra inte hört osv. Den som talar i egen sak ska man vara väldigt försiktig att ta råd från. Verkar de väldigt självsäkra är det dubbel varningsflagga för mig.
Om du vill känna dig mer trygg i ditt val så kan du förslagsvis läsa lite nationalekonomi/matenatisk statistik/finansiering. Men det räcker nog gott att läsa på lite om “capm”.