Jag har för två veckor sedan varit inbjuden till ett rådgivnings möte hos min bank (Handelsbanken). Självklart rekommenderade dom att flytta pensionssparande (PPM) till dom. Argumentet var att jag få bättre ränta erbjudande från dom, om jag har flera tjänster hos dom. (Har 1,6 Mio SEK bolån hos HB).
När det gällde PPM så hade jag inte valt något speciellt. Så jag hade allt sparade i AP7 Såfa fonden, vilket i princip är AP7 Aktiefonden, eftersom jag är yngre än 55 år.
Handelsbankens rådgivare föreslog att flytta över alla pengar till Handelsbankens Pension 70 A12 fond.
Tittar man på fonderna så verkar det inte vara någon större skillnad emellan dom. 10 års och 5 års snitt, har Handelsbankens Pension 70 varit bättre, än AP7 Aktiefonden. Men dom senaste åren verkar AP7:an vara bättre. Den innehåller aktier direkt på företag som har gått bra senaste tiden, som Microsoft, Apple, osv… Pension 70 fonden verkar mera vara en fond i fond, som det även står beskriven på pensionsmyndighetens fondinfosida.
Initialt gjorde jag nu följande förändringar:
50% på Handelsbanken Pension 70
40% kvar hos AP7 Såfa, dvs. AP7 Aktiefond.
10% på Swedbank Robur Technology A (lite dyrare fond, men den har gått väldigt bra senaste åren).
Vad har ni för synpunkter på mitt val ovan?
Som jag nämnde är jag inte förvånad att Handelsbanken främst rekommenderar sina egna fonder. Allt annat skulle säkert klassas som tjänstefel.
Vad tycker ni Handelsbanken Pension 70 är jämförd med AP7 Aktiefonden?
Modus operandi hos bankerna ser generellt ut som följer:
Starta ett antal olika fonder lämpliga för pension lite då och då.
Lägg över tid ner de som har dålig historik.
Sälj de som är kvar med bra historik och gör det med argumentet att historiken är bra. Fram tills även den går dåligt, lägg då ner den och skifta över kundernas pengar till en annan fond.
Men här är det väl PPM som diskuteras(?) och då är ju Avanza inget alternativ.
AP7 är enligt mig att föredra före SHB:s “lösning”. Kör själv 85% i AP7 Aktiefond, och resterande i en form av “lekhink” med bla. Swedbank Robur Technology.
Japp, det är PPM jag pratar om.
Tjänstepensionen har jag inte titta på än, vad jag gör med den. Den ligger hos Alecta idag. Men där få jag läsa på lite innan jag kanske kommer med ett nytt inlägg gällande denna.
Har tänkt på detta en del att det vore så enkelt om man har ett stabilt rykte att bara sätta upp 3 olika fonder. 1 med hävstång och 100% i aktiemarknaden som gynnas av uppgång och iom hävstången slår index vid uppgång. 1 fond med blankning av index som slår index vid nedgång. En med mycket räntebärande som slår index vid stillastående eller nedåtgående börs. Oavsett utfall kommer man kunna peka på en av dessa 3 och pusha den hårt genom sina säljare då den “slått index” och då motivera sin dyra avgift.
Se rådgivaren som en försäljare. Självklart vill de att pengar och avgifter hamnar inom egna banken. Byt bort pension 70 till såfan eller LF global. Se sen också över tjänstepensionen. Här kan saldon bli större än för ppm. Även privata sparandet bör ses över i helheten. Sen beror det på hur intresserad du själv är av att följa och ändra. ISK bör du använda för privat sparande mot aktiemarknaden.
Att SHB rekommenderar sina egna fonder är en självklarhet. Inte sjutton rekommenderar en Volvohandlare att du skall köpa en Tesdla…
Får du ett konktret erbjudande om sänkt bolåneränta så får du väl jamsa med och byta. Känner du därefter att byta tillbaka, så kan SHB inte se ditt PPM om du inte själv visar innehållet. Är det bara ett allmänt uttalade utan innehåll hade jag låtit bli.