Tips och råd tjänstepension/PPM

Hej,

Jag har nyligen bytt arbetsgivare där tjänstepensionen går via Söderberg & Partners. Hade en rådgivning för en tid sedan där rekommendationen blev att samla allting på SEB (har dock Handelsbanken som privat bank). Rådgivaren var också väldigt angelägen om att jag ska flytta in flertalet av mina tidigare tjänstepensionstillgångar i SEB. Kan jag lita på att den här rådgivaren har mitt bästa i åtanke eller får de kick-back för kapital som de flyttar in på andra plattformar? Min tanke har varit att istället lägga kommande intjänad tjänstepension på Nordnet där jag helt själv kan välja placering/fonder. Dels för att utbudet är större men också för att själv kunna ha koll på avgifterna. Kommer i så fall ta mycket input från Rika Tillsammans kring pensionsplacering. En stor del av min tidigare tjänstepension ligger idag i Movestic, har gått 99% plus sedan sedan starten 2006.

Enligt rådgivaren spelade avgifterna absolut inte någon roll… vilket går helt emot vad jag själv har fått uppfattning om när jag lyssnat på poddar och läst här bla.

Placering för pengarna skulle vara i följande fonder:

AP7 Aktiefond
Länsförsäkringar Fastighetsfond
Odin Sverige
Carnegie Listed Private Equity A
East Capital Ryssland

Samma fördelning rekommenderades även för mitt PPM. Har sedan ca 2 år tillbaka legat i AP7 Såfa.

Blir helt villrådig och vet inte riktigt vad jag ska göra. Tar gärna emot input och råd kring hur jag kan tänka, erfarenheter av Söderberg & Partner som rådgivare och andra tankar?

Tack på förhand!

Nej det kan du inte!

Ja det är sannolikt att SEB skulle behöva betala kick backs eftersom du öronmärks som ”rådgivningsmäklad”. Speciellt hög är risken om din arbetsgivare inte är ansluten till kollektiv avtal.

Det kan drabba både i form av en avgift på kapitalet (varje år tills du tömt pensionskontona = ruggigt mycket pengar), avgifter på premierna/insättningarna, och fasta avgifter.

Jag har själv råkat ut för kapital avgifter på 0.6% (som borde vara 0-0.2% som walk in kund), 3% avgift på premierna, 500-600 kr/år i fasta avgifter, samt ruggigt höga flyttkostnader för att ”låsa in” en … tills lagen ändrades i april i år.

Hade jag fått välja Nordnet och köra själv så hade jag tagit det alternativet alla dagar i veckan.

Märklig fondportfölj de föreslår. AP7 finns mig veterligen enbart i PPM och bör därför inte finnas hos SEB. Eller missförstod jag dig?

För PPM så hade jag suttit kvar i AP7 Såfa :+1:

Det är bara att stå på dig så det blir rätt från början. Svårare att rätta till senare.

Prata med rådgivaren mer om hur de olika pensionerna fungerar, hur stora avsättningar är beroende på lön etc. De stora dragen.

Dina pensionsval och bankval tycker jag inte de har att göra med (och det är där de kan tjäna pengar) så försök hålla hen borta från din pensionskassa.

4 gillningar

Låter som du pratat med en rångivare och inte en rådgivare. I PPM är det nog troligtvis bäst att långsiktigt ligga kvar i AP7 Såfa.

Behåll definitivt AP7 Såfa i PPM och be att få tjänstepensionen till Nordnet eller Avanza, där du sedan kan sätta upp en väldiversifierad fördelning väldigt enkelt. (tar max 20 minuter)
Var inte rädd för att be om hjälp med det när du har räddat tjänstepensionen från rångivarna!

Du har helt rätt i att avgiften har stor inverkan på utfallet. Antagligen ligger det i deras intresse att urholka din pension och få en del av den urholkningen.

1 gillning

Tack för svar! Det är ju så jag känner, att det måste vara något “lurt” med det hela. Och nej min arbetsgivare är inte ansluten till kollektivavtal… men får pensionsavsättning med 4,5% som är det mest vanliga. Fondportföljen för pensionen var de övriga fonderna, ej AP7. Lite otydligt av mig. Men då gör jag som jag tänkt från början, väljer att få in min pension till Nordnet. Och ser över mitt andra pensionskapital själv och gör ev. flyttar på egen hand med hjälp av Avanza eller Nordnet.

2 gillningar

Tack, ja onekligen kan det vara så… Jag väljer att ligga kvar i AP7 Såfa :+1:

Hej och tack! Jag behåller AP7Såfa och lägger in min framtida tjänstepension hos Nordnet där jag själva kan bygga upp en diversifierad portfölj :smiley: