Vågar jag byta till Nordnet fondförsäkring?

Hej alla kloka!

Efter råd och efterforskningar här ska jag begära en flytt av hela min tjänstepension från Futur (gammal) och SEB (nuvarande) till Nordnet. Har valt 100% fondförsäkring för att komma ner i avgift och tänker mig att jag själv placerar pengarna i kanske 2 globala indexfonder. Tänker jag tokigt? Något att tänka på innan jag skickar in papprena? Tips på fonder? Blev plötsligt rädd att jag tar mig vatten över huvudet. Jag fyller 40 nästa år, så en bit kvar till pension.

Har Söderberg & Partners som rådgivare. På det papper jag ska skriva på har de fyllt i att den premie jag valt att placera i fondförvaltning ska fördelas i S&P:s förslag på korträntefond. Förstår att de vill tjäna pengar. Visst borde jag bara kunna fylla i mina egna val av fonder där istället?

2 gillningar

Bra där! Det normala när man flyttar till Nordnet är att pengarna initialt placeras i
Nordnet Pensionsfond. Så mitt tips är att stryka S&Ps fondförslag och skriva dina egna val (global indexfond eller vad du nu vill ha).

En fördel som Nordnet har som jag inte har hittat att någon annan har är fri förfoganderätt i återbetalningsskyddet. Det innebär att den som är förmånstagare själv kan bestämma när pengarna ska betalas ut. Normalt är annars att det är fördefinierat antal år och beloppet hamnar då på toppen av förmånstagarens vanliga inkomst.

3 gillningar

Hej, har också S&P och min tjänstepension hos Nordnet.

Jag kör:
80% Länsförsäkringar Global Index
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Är superenkelt att byta och ombalansera.

2 gillningar

Är det pågående eller avslutade premieilbetalningar? Jag fick väldigt höga avgifter vid en flytt till Nordnet, 3% i avgift på alla insättningar så jag tyckte inte det var värt det.

Så kolla upp det!

1 gillning

Pågående! Fick du 3% avgift på alla kommande insättningar eller var det på den summan som migrerades över?

Kommande insättningar. Så när jag bytar jobb och det slutar komma in pengar så ska jag försöka flytta den istället.

Detta är via M&M, finns säkert olika upplägg.

Bra val tycker jag, likt andras svar, MEN kolla upp avgifterna en gång till som andra också varit inne på. Det du ska be få specificerat från S&P för dina olika alternativ på banker är

1. Skalavgift eller Kapitalavgift. Den dras varje år även när du slutat hos den arbetsgivaren alltså i flera årtionden. Kan bli väldigt dyrt. Ska i moderna lösningar vara 0%.

2. Premieavgift. Alltså den som dras på varje inbetalning. Bör i moderna lösningar vara 0-1% på respektive insättning. Dock gör denna mindre skada eftersom det slutas att dras den dagen det inte kommer in mer pengar.

3. Rådgivningsavgift till S&P och om du har någon möjlighet att undvika det, om du vill sköta placeringarna själv utan deras “hjälp”.

Fondavgifterna hanterar du själv sedan när du gör dina fondval så det är ett mindre problem. Jag hade kört

• 80% Länsförsäkringar Globalt index
  • 20% Nordnet Sverige (eller motsvarande)

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Tack för utförligt svar! Ska kolla skal- och premiavgift. Redan avsagt mig rådgivning av S&P, så den kostnaden uteblir framöver.

För fondförvaltning har jag möjlighet att välja på:

• Länsförsäkringar
  • SEB (har i nuläget)
  • SPP
  • Skandia
  • Futur (en del av premien ligger här)
  • Movestic
  • Nordnet
  • Swedbank
  • Folksam

Jag har resonerat som så att Nordnet är mest flexibelt gällande vilka fonder som är valbara. Men kan det vara något av de andra som är smartare? Tänker också att jag flyttar alla pengar till samma ställe, för att det är enklare. Men kanske inte heller behövs?

1 gillning

Jo det är absolut enklare att ha allt på ett ställe tycker jag.

Jag tror att du får titta på kombinationen av skal, premie och fondavgifter för att hitta vad som är bästa.

Förstått att S&P avgifter kan skilja mellan olika banker, alltså att de tar (får) premieavgift hos en del och skalavgift hos andra.

Därför kan det vara bra att titta på några stycken. När det gäller fonder brukar jag mest fokusera på att det finns en bra global indexfond 80-90% hamnar i den, sen 10-20% Sverige fond påverkar inte så mycket på totalen så länge den är OK (brukar vara det)

De jag tycker är vettigast är

• Länsförsäkringar - definitivt bör du ha tillgång till LF Global index här

• SEB (har i nuläget) - har du tillgång till LF Global där redan? SEB har väl också vettig Sverige indexfond så kanske i så fall överväga att bara flytta futur till SEB som ett alternativ

• SPP de har ju Storebrand All Country index (inklusive tillväxtmarknader) och vettig Sverige fond.

• Nordnet såklart men beror på avgifterna som @Ballongpinne hade dåliga erfarenheter av

• Swedbank och deras ”access” fonder som är billiga och bra både global och Sverige

Det är nog de jag tittat på i första hand och sedan klippa ner det beroende på avgift till jag kan göra valet.

Eftersom du har typ 20-25 år kvar till pension så är det speciellt skal/kapital avgiften samt fondavgiften som ska ner. Den tas ut varje år och även i pension så räkna med runt 30-35 år som den dras = stor skada jämfört med premieavgift som ”bara” är en engångsgrej.

Hojta till om du behöver hjälp att utvärdera :grinning:

I mitt fall tog de 0.3% i kapital avgift hos LF. 0% kapital avgift hos Nordnet men haken var då 3% avgift på insättningar. Eftersom jag nog inte kommer jobba kvar så länge så blir det byte sen direkt istället.

Man får vara skärpt, det är riggat för att blåsa småsparare så mycket som möjligt känns det som.

2 gillningar

Min första tanke var att flytta allt till SEB. Har inte tillgång till LF Global där, utan den globala indexfond som verkar finnas är SEB Global Indexnära C Usd - Lux. Där har jag största delen av min pension idag, men den har en avgift på 0.45, så min tanke var att jag skulle kunna komma ner något.

Jag ska skriva till S&P nu och be dem speca skal- och premieavgifter för Länsförsäkringar, SEB, SPP, Nordnet och Sweadbank!

1 gillning

Ja ok synd SEB har begränsat urvalet för TJP för som jag förstår det så har de LF Global i sin totala lista.

Kör på :grinning::+1:

Nu har jag fått svar från S&P. De tar inga kapitalavgifter men 3% premieavgift som de säger är för rådgivning. Betyder det att den blir 0 om jag säger upp rådgivningen?

I övrigt var det samma avgifter på samtliga bolag som de erbjuder. Jag kan alltså välja fritt att flytta pengarna från Futur och SEB eller låta de ligga kvar. Frågan är om det är värt att flytta pengarna för att komma till en billigare global indexfond än SEB Global Indexnära C Usd – Lux, som kostar 0.45?

1 gillning

Om de tar 3% på premien oavsett bank så kan du ju göra som du vill.

Fråga dem om avgiften försvinner om du tar bort rådgivningen. Skulle inte tro det dock. Däremot försvinner den den dagen du slutar hos den arbetsgivaren och insättningarna slutar på det kontot. Det är säkert åtminstone.

Om du har 20-25 år kvar till pension och sedan hela uttagstiden 5-20 år typ så tycker jag nog det är lönt att jaga bort de tiondelarna i avgift och framförallt sätta sig på en bank med mycket alternativ. Tex kan det ju komma nya ännu bättre fonder och då kommer de högst sannolikt att vara tillgängliga på Nordnet. Mer sannolikt än på storbank åtminstone som har en tendens att begränsa TJP urvalet över tid.