Pensionssspar vs. bolåneränta vs. annat sparande

Hej,
sannolikt finns en tråd om detta, men jag är ny här och har inte hittat.

Vill i huvuddelen av portföljen ha låga avgifter och indexkopplat. Samma sak för pension. Men jag vill också ha låg ränta på bolån och det visade sig att man får mycket lägre ränta om man också flyttar pension plus fonder. Dock ska jag innan att bestämma räkna på skillnaden då avgifterna sannolikt är högre på dessa fonder.
Någon som haft liknande fråga och vill dela med sig innan jag gräver ner mig själv?
Tack

2 gillningar

Har banken krav på vilka fonder du måste ha när du flyttar ditt kapital för att möta bankens krav för bättre bolånränta?
De flesta bankar har bra och billiga indexfonder som du kan välja, både i ordinarie spar (ISK) samt pensionsspar.

Se

Även om du har itp1

Vilken bank gäller det?

Välkommen hit :slight_smile:

Om man är påläst, vilket du verkar vara, så tror jag att man kan flytta sina pengar till nästan vilken bank som helst och ändå hålla låga avgifter.

De flesta banker erbjuder indexfonder men kanske inte pratar om det. Indexfonder under 0,4% är ju målbilden. Så länge det finns en global och en Sverige fond med bra avgift så är man hemma så att säga.

Kollektivavtalad TJP är hårt förhandlade så kan man flytta det till bolåne banken så ser jag inget problem. Beror på upphandlingen och vilken bank som är valbar.

Privata pengar likaså. Bara att be att få se fondlistan och avgifterna före man bestämmer sig.

Icke kollektivavtalad TJP kan vara lite lurigare. Viktigt att ha koll på alla avgifter för dessa - inte bara fondavgiften utan även då kapitalavgift (som tas på hela beloppet årligen, väldigt dyrt på sikt) och ev premieavgift (en procent de tar på varje insättning som är surt men oftast inte lika dyrt som kapitalavgifter i långa loppet). Fonder kan man välja själv så bara att få reda på dessa och ha koll på de andra avgifterna.

Så hjälper det dig att få ner bolåneräntan så kan du nog göra det utan skada på de andra pengarna så att säga.

Tänk däremot på att flytta in så lite som möjligt för att få bolånefördelen, och speciellt då kapital som skulle vara rätt lätt att flytta ut igen om du blir missnöjd med banken. Så att du undviker inlåsningseffekter.

Lycka till :grinning::+1:

Hej,
tack och jättebra svar. Ska gå igenom dem noggrant inom kort. Tills dess är det SEB som erbjuder detta.
Vänligen,
Pontus