På grund av flytt av bolån kommer vi även att flytta sparande, pension och försäkringar till Swedbank. Ett av kraven för bästa möjliga ränterabatt var att vi sparar i deras fonder.
Vi har idag ett autogiro till Lysa för både mig, min sambo och vår son, detta har vi för avsikt att behålla.
Vi kommer dock behöva sätta upp ett ISK-sparande även hos Swedbank samt flytta vår pension dit.
Vad är era bästa tips på fonder hos Swedbank? Hur skulle er portfölj se ut om ni flyttade era innehav till Swedbank?
Hur skulle ni fördela mellan aktier och räntor samt vilken/vilka fonder? (vårt sparande är långsiktigt, vi kommer troligen inte behöva röra pengarna på ett gäng år).
Glöm inte att fråga vad kapitalavgift/skalavgift är för pensionssparandet. Det bästa Swedbank kan erbjuda är 0,1%, men mer vanligt är nog runt 0,3% och uppåt. Även det är förhandlingsbart.
Jag är i ungefär samma situation. Jag flyttade också över allt fondsparande till en av sparbankerna, vilket innebär Swedbanks plattform med deras fondutbud.
Mitt långsiktiga sparande ser ut som följer.
60% Swedbank Robur Access Global
20% Swedbank Robur Access Sverige
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Storebrand Emerging Markets
Egentligen hade jag velat ha en småbolagsfond i stället för Spiltan, men Swedbank har tyvärr inga index-småbolagsfonder.
Ganska stor övervikt på Sverige dock, så vill man ha mer marknadsviktat skulle man väl köra 90% Global och 10% EM.
Sen har jag ett konto där jag kör KPA Blandfond.
Pensionen har de konstigt nog inte tagit upp så den slapp jag flytta.