Hejsan!
27 år gammal här.
Jag är ny här på rika tillsammans och har funderingar kring pensionsspar. Har haft ekonomisk rådgivning på swedbank för ett halv år sedan och fått hjälp med att spara i swedbank pensionsspar hög. Swedbank Pensionsspar – Portföljspar i försäkring | Swedbank
Har sedan i efterhand försökt läsa mig till vad det är jag faktiskt sparar i och inte riktigt fått kläm på detta ännu. Är det någon av er som är bekant med detta? isåfall är min fråga, är det en bra sparform? Är avgifterna höga? Har försökt hitta information men hittar inte.
Om det inte är bra, vad rekommenderas istället?
Fick också hjälp att flytta min tjänstepension dit, som ni då ligger i Swedbank Generation KAP-KL. Är detta ett bra ställe att förvalta sin tjänstepension? Om inte, hur kan jag flytta tjänstepensionen på nytt?
Har även lagt lite annat långsiktigt sparande inkl pension på avanza då jag blev osäker på om sparandet på swedbank var bra eller inte. Placerade
75% i DNB global Indeks S och 25% i PLUS allabolag Sverige Index i pensionsspar och sen annat långsiktigt sparande 70% i DNB globbal Indeks S, 20% i PLUS Allabolag Sverige Index och 10% i Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Har även ett buffert spar, ett litet spar på LYSA och även lite Räntefonder.
Är detta ett rimligt sparande till pension men också lång sikt?
Har inte förstått heller om DNB global eller Avanza Zero är bäst, om jag borde byta dessa?
Mycket text nu men…