Ny här på Rika tillsammans, superkul att ha hittat hit:) Jobbar som konsult och har ett nystartat företag sedan 1 år tillbaka. Jag har lite funderingar på upplägget kring pension och sparande.
Just nu spar jag 10k/mån i Avanza kf och sen avsätter jag 2500 kr/mån i tjänstepension på Handelsbanken i fonder. Har dålig koll på dessa fonder och har aldrig sparat i Handelsbanken förut. Såg idag att avgiften ligger på 0,9% på dessa fonder. Har ju lärt mig här att man ska hålla låg avgift så detta känns högt.
Är det bättre att strunta i och spara på Handelsbanken och istället avsätta 12 500 kr/mån i kf på Avanza? Jag ser visserligen det sparandet som långsiktigt på minst 5-10 år men min förhoppning är då att jag ska kunna köpa en hyresfastighet. Är det dumt att blanda pension och sparande? Pensionssparande vill man ju inte röra.
Min fråga är väl egentligen vad som är bäst att göra med mitt pensionsspar? Ska jag ha det kvar på Handelsbanken eller flytta det till Avanza?
Pension är på riktigt lång sikt, antar du har årtionden dit, så där kan man var aggressiv och ta hög risk med 100% aktier under lång tid.
Jag hade däremot letat upp bättre/billigare är fonder på HB. Se länken nedan inkl en lista med modell portföljer per bank även HB
Å andra sidan kan du ju flytta det till Avanza men ändå hålla det separat på ett eget konto. Beror väl lite på om du har nytta av att ha det på HB tex pga bolån etc.
Kapitalet för en eventuell framtida hyresfastighet. 5-10 år är väl egentligen inte det man generellt sett på RT kallar långsiktigt för de brukar mer vara 10+ år och då 100% aktier. Tumregeln är 10% aktier per sparår och om det är ”vet inte” så brukar standard rekommendationen vara 50/50 aktier/räntor även om det kanske känns lite konservativt i ditt fall. Kanske du inte ens vill köpa en fastighet så kanske ändå rimligt att se det som ”lång sikt”. Men tänk igenom det bara så du sätter något rimligt för olika utfall.