Ny här på Rika tillsammans, superkul att ha hittat hit:) Jobbar som konsult och har ett nystartat företag sedan 1 år tillbaka. Jag har lite funderingar på upplägget kring pension och sparande.
Just nu spar jag 10k/mån i Avanza kf och sen avsätter jag 2500 kr/mån i tjänstepension på Handelsbanken i fonder. Har dålig koll på dessa fonder och har aldrig sparat i Handelsbanken förut. Såg idag att avgiften ligger på 0,9% på dessa fonder. Har ju lärt mig här att man ska hålla låg avgift så detta känns högt.
Är det bättre att strunta i och spara på Handelsbanken och istället avsätta 12 500 kr/mån i kf på Avanza? Jag ser visserligen det sparandet som långsiktigt på minst 5-10 år men min förhoppning är då att jag ska kunna köpa en hyresfastighet. Är det dumt att blanda pension och sparande? Pensionssparande vill man ju inte röra.
Min fråga är väl egentligen vad som är bäst att göra med mitt pensionsspar? Ska jag ha det kvar på Handelsbanken eller flytta det till Avanza?
Pension är på riktigt lång sikt, antar du har årtionden dit, så där kan man var aggressiv och ta hög risk med 100% aktier under lång tid.
Jag hade däremot letat upp bättre/billigare är fonder på HB. Se länken nedan inkl en lista med modell portföljer per bank även HB
Å andra sidan kan du ju flytta det till Avanza men ändå hålla det separat på ett eget konto. Beror väl lite på om du har nytta av att ha det på HB tex pga bolån etc.
Kapitalet för en eventuell framtida hyresfastighet. 5-10 år är väl egentligen inte det man generellt sett på RT kallar långsiktigt för de brukar mer vara 10+ år och då 100% aktier. Tumregeln är 10% aktier per sparår och om det är ”vet inte” så brukar standard rekommendationen vara 50/50 aktier/räntor även om det kanske känns lite konservativt i ditt fall. Kanske du inte ens vill köpa en fastighet så kanske ändå rimligt att se det som ”lång sikt”. Men tänk igenom det bara så du sätter något rimligt för olika utfall.
Absolut bra att hålla separat för du kan ju behöva dra ner risken inför ett framtida köp. Känner du att du vill köpa och aktivt letar med sikt att köpa om 1-3 år så bör kapitalet i det läget vara på sparkonto med insättningsgaranti. Smidigt att göra på Avanza med deras sparkonto+ för att ha insättningsgaranti på många banker och då 1 mkr per bank. Det kan ju krävas några mkr att köpa en hyresfastighet
För tydlighetens skull, menar du att du sparar i en kfi bolaget eller privat?
Håller med JFB att det är dumt att blanda pension och annat sparande. Men att spara i bolaget för att på långt sikt ta ut pengarna som lågbeskattad lön och utdelning är skattemässigt effektivt. Det finns ett avsnitt här på RikaTillsammans om pension före företagare, spana in det!
Jag skulle absolut flyttat det till Avanza istället för att få ned avgiften! Har svårt att tänka mig att eventuella bolånerabatter du får genom att ha det hos SHB på sikt är värt det med en så hög avgift. Möjligen kan man ha kvar ett litet månatligt pensionssparande där för at tillfredsställa banken. som man senare flyttar
Jag sparar till min pension i bolaget men tycker också att det är mentalt tryggt att ha en del tjänstepension, så jag kör för min del båda varianterna. Vad som är rätt för dig handlar både om hur långsiktig du är och hur disciplinerad du är med att hålla isär pengarna.
Om allt sparande sker i företaget (KF+TJP) skulle jag inte tveka att samla det hos Avanza. Storbankerna tar nämligen en ”skalavgift” för sina sparlösningar, dvs procent på totala kapitalet. Nu var det ett tag sedan jag kollade, men då var det inte ovanligt med en avgift på 0,4-0,6% UTÖVER fondavgifter. Den slipper du hos Avanza.
Får fundera på om jag ska flytta till Avanza eller ej, men ska kika på listan jag fick av dig på billigare fonder. Tusen tack!
Drömmen om en hyresfastighet är ju… en dröm. Men gör mitt bästa för att nå dit. Bor på en mindre ort så här finns ju ändå chansen att lyckas köpa en med sina ihopslitna slantar.
Hur gjorde du till slut @SannaJosefine?
Jag är i lite samma sits som du just nu där jag jämför entrélösning med att välja en fond och lutar åt någon Index Fond via HB för att få deras övriga försäkringar också.
Jag har kvar tjänstepensionen på Handelsbanken. Har ju även försäkringar via Euroaccident tack vare att jag har pensionen där. Jag har olycksfall och tjänstepensionliv, sjukförsäkring. Antar att det blir strul annars med försäkringarna om jag ska flytta tjänstepensionssparandet. Ska ta ett bolån via Handelsbanken nu också pga ett lägenhetssköp så låter det ligga kvar där tills vidare