Pensionssparande i kapitalförsäkring - vill byta bolag!

Hej! Jag har alltför länge försummat ett gammal pensionssparande jag har i Skandia. Började spara på den tiden det var förmånligt och slutade sen när det inte längre var det. Sen har pengarna legat där och skvalpat, och där är nu ca 200 000, i en fondförsäkring och en traditionell. När jag börjar titta närmare på detta så inser jag hur höga avgifter jag får betala! Helt fräckt tar de extra betalt för att jag en gång i tiden tecknade det via en säljare, plus årliga avgifter etc. Så nu vill jag byta bolag.

Jag tänker mej fonder, har trots allt över tio år till pension (är 51 så vem vet, det kanske är 20 med). Tar gärna tips på fonder/bolag!

Hej Jonna,

Som jag uppfattar dig så är det en tjänstepension?
Vem är det som tillhandahåller din tjänstepension? Det är bra att veta för att kunna komma med bättre förslag då alla avtal ger olika placeringsmöjligheter :slight_smile:

Om du inte vet vem som tillhandahåller den så kan vilken bransch du jobbar i hjälpa att luska ut! :slight_smile:

1 gillning

Hej, nej, det är min privata pensionsförsäkring.

Ja det är nästan kriminellt vilka avgifter som tas för gamla KF. Min fru avslutade nyligen en liknande på SEB som låg på totalt 5% avgift på kapitalet. Omöjligt att få den att växa.

Men det är lätt att ändra på. KF som är mer än 5 år gamla kan man begära ”återköp” på. Tekniskt sett återköper du försäkringen och pengarna sätts in på ett Skandia konto eller det konto du vill ha dem på.

Bara att be Skandia om ett återköp så ska du ha pengarna på konto inom ett par veckor. Du kan begära pengarna till ett Skandia konto (som du sedan flyttar) eller till ett annat konto i en anna bank (där du sedan kan investera det). Detta orsakar ingen extra skatt eftersom KF beskattas under tiden precis som ISK.

Vad göra med pengarna sen? Avanza och Nordnet är två bra banker att ha sitt sparande på med många fonder och låga avgifter. Enkelt att starta ett konto och en ISK där du kan investera pengarna. Men du kanske har en bank redan som du vill samla det hos där du också kan starta ISK och där de har bra och billiga fonder.

Hur investera pengarna? Föreslår du tittar på ett nyligt avsnitt här på RT om Jans portföljer för 2021 inkl förslag på fonder och fördelning beroende på sparhorisont. Kanske ”globala portföljen” passar dig med 10-20 år kvar till du behöver pengarna.

Lycka till :grinning::+1:

Ahh, kopplade det till en TJP när du skrev om Fondförsäkring och traditionell.

Men du fick ett bra svar ovan!:ok_hand:t2: