Hej! Är ny här och novis och har nu en fråga som säkert inte är alltför unik men hoppas det är ok ändå! Jag har ett privat pensionsspar som löpt på i ca 10 år på ca 140” ,en aktiefond (Lannebo Marknad Global) hos PP Pension som jag vill flytta då jag börjat inse att det är ett kasst alternativ, ca 250:-/ månaden bort i olika avgifter! Jag spar 500/ månad så ni hör ju själva. Är det vettigt att fortsätta spara i samma fond men på Avanza? För- och nackdelar med flytt? Tack på förhand för input
Mvh Jo
Vad är det för sparform? Gamla IPS-systemet?
Lannebo marknad global är inte ett katastrofalt dåligt alternativ, men visst, den har dubbla avgiften mot flera andra globalfonder. Men menar du att det är ytterligare fasta avgifter där du har sparandet också?
Jag har flyttat en IPS från SEB till Avanza. Det var lätt, jag signerade lite saker med bank-id (om jag minns rätt) och sen skötte Avanza allt och efter det kunde jag köpa bättre fonder där, mycket bredare och bättre utbud.
Edit: Såg att du nysparar. Hoppas då att det är t.ex. ISK och inte IPS. IPS är ofördelaktigt skattemässigt sedan många år tillbaka (har man kapital inlåst i systemet får man göra det bästa av det, men för de flesta är det bättre att styra nysparandet till andra sparformer).
Flytta
Lätt att göra både på Avanza och Nordnet. Stort utbud på bra globalfonder också
om det är en IPS så bör du sluta nyspara i den för annat än du saknar tjänstepension på ditt jobb eller är egen företagare så försvann avdragsrätten för IPS för ett antal år sen. Alltså du får inget skatteavdrag vid nyspar dvs det är skattade pengar och sen får man skatta igen den dagen man tar ut det. Läs mer på länken nedan
bättre i så fall att flytta den men inte nyspara i IPS, utan börja göra det i ett ISK konto istället
Hej och tack för svar till er som kommit med input:)!! Det är en privat kapitalförsäkring, det är ingen IPS ( har haft en sådan men har avslutat den tack o lov) . Vet inte vad som är bäst , KF eller ISK men jag lutar också mot att avsluta o flytta till Avanza pensionsspar! Men är risken att man förlorar avkastning av att avsluta o flytta ? Tolkar det som att jag måste sälja av o sätta in likvida medel på nytt på Avanzas pensionssparande?? Avanza har samma fond där men pp pension drar mycket olika avgifter varje månad. Tack på förhand för tips!
Skönt det var KF och inte IPS ![]()
Ja en KF behöver man sälja av och göra sk återköp på (kallas så). Då får du ut pengarna och kan flytta dem dit du vill, i valfritt skal tex ISK som de flesta föredrar
Jag hade kanske inte valt samma fond utan mer tittat på tex DNB Globalt Indeks som är bred och något billigare
Lycka till ![]()
Tack för input! Ja det är privat kapitalförsäkring o inte IPS. Tror det får bli uttag och flytt, till ny ISK på Avanza (som jag redan har lite spar i) eller kanske Opti ( som jag inte har men som låter intressant pga möjligheten till att spara med fokus på hållbarhet)?
Tveksam till om jag ska lägga pensionsspar i en globalfond , kanske snarare europafond med mer hållbarhetstänk om det finns någon bra med låg avgift..?