IPS, låta det ligga? Vad gör jag med 70K?

Hej,

Jag har ett IPS via Swedbank. Jag har slutat betala in pengar och ligger nu på ca 70K.
Jag är 39 år och har privat sparande och lite tjänstepensioner via bla Avanza.
Detta IPS har jag haft ca 10-15 år.

Funderar på om det “ligger bra där” eller finns det fördelar att flytta till Avanza (antar jag då måste välja ny fond/fonder att lägga pengarna i?)
Tänker det är kul att se pengarna då jag är ganska aktiv hos Avanza men annars så vet jag inte om det finns några ekonomiska fördelar.
Är inte säker på om jag kan lyckas placera dem bättre heller på egen hand efter flytten…
Någon som kan ge en analys om detta är en bra placering som ska få ligga eller bör jag aktivt styra upp och placera om?
Kunde bara lägga in en bild men allt innehav ligger i Swedbank Robur Transfer 80.

På Avanza slipper du betala för Ips års avg. På LF kostade det 165kr /år. Inte mycket men onödigt.
Sedan hade jag bytt din dyrare transfer 80 till billigare och mycket bättre Swedbank Robur Accesss Global 100%. Då du har så långt kvar till pensionen :+1::person_tipping_hand:.
Transfer 80 kostar 0,57% onödigt betala 0,30% dyrare.
Jag hade bytt direkt till Swedbank Robur Access Global och flyttat Ips till Avanza :+1:

Välkommen till forumet :+1:

4 gillningar

Stort tack för det tydliga rådet! :smiley:
Då ska jag verkligen ta tag i flytten och inte dra ut på det mer! :+1:t2:

1 gillning