Föra över IPS till Avanza?

Hej!

Jag har ett IPS-konto hos SEB (det står under Pension & Försäkringar), men har nu läst att det inte är bra att spara i IPS. Kan jag föra över det till Avanza? Hur går det till i så fall? Kostar det något?

Fonden på mitt IPS är SEB Hållbarhetsfond Världen. Det står att ökningen är 85 % sedan start (och nej, jag vet inte när den startades).

Förutsätter att ditt egentliga sparande i detta konto skedde när det var avdragsgillt. Vilket var 10-12+ år sedan. Det som inte är bra är ju nysparande, poängen med IPS försvann när det slutade vara avdragsgillt på skatten.

Jag förde över min IPS i SEB till Avanza för ett år sedan ungefär. Minns inte om det kostade något men det var i så fall några hundralappar. Anledningen till att jag flyttade var att utbudet av fonder hos SEB för detta IPS konto var starkt begränsat. Nu väljer jag fritt i Avanzas utbud. Pengarna är givetvis fortfarande låsta på samma sätt fram till dess att man är 55 och man kommer då skatta vid uttaget för detta som pension.

1 gillning

Har flyttat min IPS från Swedbank till Avanza på grund av utbudet. Fungerat helt enligt förväntan. Om jag kommer ihåg rätt så säljs innehavet och förs över som pengar och de tar en avgift för detta, men det beror säkert bank.

1 gillning

Avanza ersätter flyttavgift upp till 1000 kr (har jag för mig), så det är bara att flytta.

1 gillning