Behöver hjälp. Jag har ett äldre IPS-sparande som tyvärr inte ens legat i fonder utan på ett sparkonto med endast 1,5% ränta. Man kan inte göra om hur det varit ju tyvärr, men man kan påverka från och med här och nu. Det är vad jag ska göra från och med nu med pensionssparandet.
Vad skulle vara mest lönsamt?
Att ta ut hela IPS-innehavet som nu är på drygt 100k och skatta 30% direkt för att börja om på ny kula i ett ISK i en fondrobot (Lysa eller Opti) som troligen kan ge mycket bättre avkastning och “ta igen” de förlorade 30.000 innan det är dags att gå i pension? Har ca 8 år kvar. Eller låta IPS:en vara, dvs placera i indexfonder hos Avanza och skatta sen när det är dags för uttag månatligen? Har nyligen begärt flytt för IPS-en till Avanza från storbank.
Är medveten om att jag, om jag tar ut IPS:en nu och placerar på tex Lysa, även får skatta schablon för ISK varje år. Men tänker att det ändå kan vara värt det för att kunna slå ihop denna summa med ett annat privat pensionsspar som ligger på nästan 60K idag. Det är väl alltid bättre att ha större summa att utgå ifrån när man ska bygga sin pengamaskin? Så har jag förstått det iaf, eller är ca 130K inte tillräckligt mycket för att det ska börja “löna sig”? Ingen skillnad på 130k eller att börja från noll menar jag då? Bra startkapital annars tänkte jag.
Tänker sätta in 2000 kr/månad löpande.
För om jag bara låter IPS:en vara, så kommer jag ju inte att sätta in några nya pengar där eftersom det rek inte längre, då skatten är så hög på IPS och man har tagit bort avdragsrätten.
Då skulle jag enbart kunna fortsätta sätta in pengar till mitt andra pensionsspar som är ca 60k idag.
Vad skulle ni gjort? Kan ni råda mig? Tack ![]()