Jag har ett IPS hos Swedbank sen tidigare. Slutade göra insättningar dit för längesen men har inte tagit tag i eller förstår vad som är bäst att göra med det. Det är Swedbank Robur Transfer 80 och summan är nästan 64,000 kr.
Ska man bara låta det sitta där? Eller flytta till IPS hos Avanza? Kan man sälja av det och sätta in på Lysa eller förlorar man på det?
Jag är 37 år gammal om det har någon betydelse.
Så tacksam om någon vill ge sin syn på saken ![]()
Jag hade ett gammalt IPS hos en av storbankerna men flyttade det till Avanza och fick då både större utbud av fonder och lägre avgifter, så det tycker jag var den bästa lösningen.
Jag hade:
-
Bytt till en global indexfond inom
IPS-kontots utbud (Swedbanks sådan heter Robur Access Global). -
Inväntat en lite sättning på marknaden där värdet kan komma att understiga ett prisbasbelopp (57 300 kr för 2024, något lägre 2023). Om sparbeloppet understiger så går det att ta ut och placera hur du vill.
Tack så mycket för era svar! Jag ska fundera lite om jag ska flytta till Avanza eller vara kvar i Swedbank men byta fonder.
Om det går ner under basbeloppet så tar jag nog ut det.
Uttag beror väl också på om du hamnar under brytpunkten för statlig skatt eller inte.
Flytt till Avanza tycker jag personligen inte är nödvändig. Robur Access Global är riktigt bra. Men visst, vill du ge Swedbank en näsbränna för att de gav ett dåligt råd vid val av fond, så flytta.
IPS kostar även 125-155:- om året på Swedbank. Gratis på Avanza